05 april, 2008

Audrey Hepburn - Filmgudinna och modeikon

Jag har lagt märke till att många unga modebloggare gillar skådespelaren Audrey Hepburn. Det är kul att min idol fortfarande är så populär och att hon får pryda deras bloggar, men jag undrar ibland om bloggarna ens vet vem hon var.

Många ser bara Audrey som en vacker kvinna som hade sin storhetstid på femtio- och sextiotalet. Men för mig betyder hon så mycket mer. Den första film jag såg med Audrey var "Sabrina" där hon spelar chaufförens dotter som förälskar sig i familjens rika son. Jag fängslades direkt av Audreys skönhet, sprödhet och stil, men framför allt hennes leende och de så kallade rådjursögonen.

Tillsammans med "Sabrina" är min personliga favorit "Frukost På Tiffany's" där Audrey spelade den trasiga Holly Golightly. När jag känner mig ledsen ser jag alltid på detta mästerverk och gråter ut till scenen där Audrey sjunger "Moon River" och givetvis till den perfekta slutscenen.

För mig representerar Audrey en drömvärld där jag önskar att jag levde. En värld full av glitter, glamour och evig kärlek. Hon representerar en fantastisk epok då filmer var vackrare och då skådespelare var magiker. Audrey Hepburn är magi för mig.

Några av Audreys kändaste filmer:

Frukost På Tiffany's (1961)
Krig Och Fred (1956)
Kär I Paris (1957)
My Fair Lady (1964)
Prinsessa På Vift (1953)
Sabrina (1954)

Foto: Paramount Pictures.