08 april, 2008

Homobegravning och fanpost

Jag läste precis en artikel om att man på en kyrkogård i Danmark planerar en speciell gravplats där homosexuella kan välja att begravas. I Danmark har muslimer sedan länge egna gravplatser och ateister kommer inom kort att kunna välja att begravas ute i naturen. Jag kan förstå att man vill ha en egen gravplats när det handlar om religion, men jag skulle personligen inte vilja begravas på en kyrkogård som bara är för homosexuella.

Tanken är god och det är förstås upp till var och en, men jag tror snarare att det skulle öka segregationen mellan homo- och heterosexuella. Självklart ska man jobba aktivt för att få stoppa diskriminering av HBTQ-personer, till exempel genom lagar mot hatbrott och trakasserier, men jag tycker inte att man ska dela upp saker som redan är jämlika. Vi är ju alla lika inför döden.

Henri: "Jag är så störd."
Dennis: "Shaken, not störd."

I dag fick jag förresten ett jättegulligt mejl från ett fjortonårigt fan. Hon skrev: "Min dag sög så förjävligt att jag vill bidra en liten bit till din. Du äger och jag har döpt min katt efter dig!" Hennes katt heter alltså Dennis, trots att det är en honkatt. Snacka om sött! Jag fick nästan tandtroll.

I går fick jag dessutom ett brev på posten från en tolvårig tjej som ville ha ett signerat exemplar av min singel. Det är så kul att folk uppskattar det man gör!