14 april, 2008

Intervju med Dominika Peczynski

Den polskfödda skönheten Dominika Peczynski fick sitt stora genombrott på nittiotalet i den extravaganta popgruppen Army Of Lovers. Sedan dess har hon varit ett av Sveriges mest kända ansikten och en av mina personliga favoriter.

Hon har även arbetat som fotomodell och programledare för ett flertal TV-program. I dag driver Dominika PR-firman Mafioso i Stockholm och är dessutom aktuell med kokboken "Östeuropas Kulinariska Hemligheter" Jag har fått äran att intervjua Dominika speciellt till min blogg.

Dominika, du är aktuell med en kokbok. Vad är bakgrunden till den?
Jag träffade Paolo Roberto på NK i julhandeln och han berättade om sin kokbok som handlar om hans fastrars mat. Jag blev så inspirerad att jag på stående fot bestämde mig för att göra en kokbok om min mammas mat, som är östeuropeisk. Boken ska heta "Östeuropas Kulinariska Hemligheter".

Har du alltid varit intresserad av matlagning?
Nej, verkligen inte. Jag blev intresserad av matlagning år 2002. Jag var då ihop med en kille som var väldigt duktig på att laga mat och som även väckte det intresset hos mig. Sedan dess lagar jag ganska komplicerade rätter. Inte på vardagar, men på helgerna.

Är du sugen på att skriva fler böcker framöver? En självbiografi kanske?
Nja, inte direkt. Det är klart att jag som de flesta andra drömmer om att skriva den stora romanen. Men jag är så lat... Självbiografier tycker jag inte man ska skriva förrän man är sjuttio år. Fram till dess ska man koncentrera sig på att samla material till biografin, det vill säga leva.

Hur blev du upptäckt och av vem?
Det är svårt att säga. Jag har blivit "upptäckt" av olika människor till olika sammanhang. Vad gäller Army of Lovers så var det Camilla Thulin som fick upp ögonen för mig.

Hur var tiden tillsammans med Army Of Lovers?
Den var brokig. Många ups and downs. Både helt underbar och alldeles förskräcklig. Men jag tycker ändå att det var en härlig tid. När vi inte bråkade med varandra så skrattade vi hela tiden.

Det sades ofta att ni inte sjöng själv på låtarna. Stämmer det?
Jodå, det var vi som sjöng. Men det var ju väldigt tillfixat med all till buds stående teknik.

Har du fortfarande kontakt med någon av medlemmarna i gruppen?
Visst har jag det. Det är svårt att bara hugga av kontakten med människor man spenderat en så stor del av sitt liv med.

Du har även börjat blogga. Vad tycker du att du har att tillföra bloggosfären?
Vad jag har att tillföra måste någon annan svara på. Men jag vet ju varför jag gör det. Det är dels för att Hankys chefredaktör Miss Inga hotat mig med dagliga telefonsamtal tills jag gick med på att börja blogga. Och dels för att det har en viss terapeutisk funktion. Tror det kan vara lika effektivt som att gå till en psykolog.

Följer du några andra bloggar?
Jag läser ganska många bloggar, men kan inte påstå att jag följer någon systematiskt.

Hur ser ditt liv ut annars? Vad gör du på fritiden?
Jag har ju aldrig någon fritid eftersom jag alltid håller på med olika projekt utanför min PR-byrå Mafioso. Just nu är det kokboken, bloggen och en champagneimportfirma som heter Finebubbles. När jag inte jobbar så ägnar jag mig åt min lilla dotter Hannah som är världens smartaste och vackraste sjuåring.

Du var ett tag medlem i synthpopgruppen Nouveau Riche, men du hoppade av. Varför?
Jag hoppade av för att jag inte fick vara med och bestämma något angående gruppen. Jag är för gammal och för van vid att vara chef för att stå ut med att inte få bestämma.

Har du några goda råd att ge till den som vill lyckas i nöjesbranschen?
Man måste vara snygg och originell. Det är väl det. Men det är viktigare att vara originell än snygg.

Finns det någon chans att Army Of Lovers kommer att göra comeback?
Man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte. Vad jag än skulle svara här så skulle det bli ren spekulation.

Slutligen, vill du hälsa något till dina fans?
Jag återkommer med ett kontonummer där de kan sätta in pengar.