22 april, 2008

Steps - Nostalgisk plastpop

Minns ni popgruppen Steps som var aktiv mellan 1997 och 2001? I dag satt jag på balkongen och lyssnade på en blandskiva med deras musik som jag har gjort. Deras fantastiska plastpop gör mig alltid så glad och passar perfekt i vårsolen. Jag har alla gruppens album och ska börja samla på mig singlarna också.

Medlemmarna Claire Richards, Lee Latchford-Evans, Faye Tozer, Ian "H" Watkins och Lisa Scott-Lee har alla unika röster och sjunger otroligt bra. Tack vare deras härliga musikvideor har jag lärt mig urskilja deras röster och nu får jag inte nog av dem. Några av Steps största hits är "Last Thing On My Mind", "One For Sorrow", "Deeper Shade Of Blue", "Love's Got A Hold On My Heart", "After The Love Has Gone", "5, 6, 7, 8" och The Bee Gees-covern "Tragedy".

Gruppen släppte sin debutsingel "5, 6, 7, 8" 1997 och började sedan jobba med låtskrivaren Pete Waterman, känd från hittrion Stock Aitken Waterman. Steps blev snabbt kända för sina melodiösa och ABBA-doftande låtar samt sina linedanceframträdanden. Gruppen splittrades tyvärr 2001, men de har lämnat fem album efter sig fullproppade av härlig musik. Lisa Scott-Lee har sedan dess gjort riktigt bra solomusik och H & Claire är en annan grym konstellation bestående av forna Steps-medlemmar. Det ryktas även om en återförening, vilket vore som en dröm för mig!

Steps är en av mina absoluta favoritgrupper. Jag gillar alla de kvinnliga medlemmarna, men Claire är favoriten eftersom hon har den bästa sångrösten. Till och med min mamma älskar Steps. Här nedanför kan ni se videon till deras singel "Last Thing On My Mind" från 1998, den första låt jag hörde med gruppen.