18 juni, 2008

Homofob bad om hjälp

I går fick jag mejl från en tjugoårig kille på Lunarstorm som bad mig om hjälp. Han berättade att han lider av svår homofobi och att hans flickväns bror är bög. Han vågar därför inte träffa brodern och ville ha hjälp av mig för att bli av med sina fördomar. Jag tyckte att det var rätt gulligt av honom att vända sig till mig, som om jag vore någon slags homoguru. Jag svarade att det är bra att han inser att hans fördomar och hat mot homosexuella är fel, samt att han ber om hjälp i stället för att gå till attack.

Många andra skulle bara fortsätta i samma gamla banor. Han frågade om det märks tydligt att någon är bög. Jag svarade att alla människor är olika och att det märks på vissa, men inte på alla, samt att det viktigaste är att man respekterar att alla människor är olika och har samma värde, oavsett läggning.Jag gav honom även några andra råd som han förhoppningsvis tog till sig.

Vill man lära sig något gäller det att öva, detsamma gäller fördomar. Jag tycker att det är bra att folk med alla former av fördomar ställer frågor i stället för att gå omkring och vara rädda. Kunskap leder till öppenhet, och öppenhet leder till kärlek.