02 december, 2008

Julkalendern 2008 - Del 2

Snön yrde åt alla håll då pojken ensam pulsade fram genom de höga drivorna. Han frös så mycket att han trodde att fingrarna skulle gå av. Pojken visste inte vart han skulle ta vägen men något sa åt honom att följa en av de starkaste stjänorna på himlen. Den hade ett lilaaktigt sken som av någon anledning kändes lockande. Stjärnan fick bli hans kompass.
Plötsligt fick pojken syn på ett svagt ljus en bit framför honom. Han började springa mot ljuset och insåg snart att det kom från ett stort hus. Äntligen! På väggen satt en skylt som sa "Mullrocks bar". Hög musik blandat med grova mansröster hördes inifrån. Vad underligt att lägga en bar mitt ute i ödemarken.
Kölden och glädjen över att äntligen ha hittat andra människor fick honom att skynda sig in på baren. Väl inne såg han ett gäng storvuxna män iklädda läder som festade för fullt. De skålade i mjöd och bröt arm med varandra. Pojken skyndade fram till den breda bardisken för att försöka tigga lite mat men personalen verkade inte vara ett dugg intresserad av honom.
Pojken såg sig om i baren och fick plötsligt syn på en annan pojke i ett av hörnen. Han hade halvlångt blont hår, blå ögon och såg sorgsen ut. Den blonda pojken skiljde sig avsevärt från de andra gästerna och verkade helst vilja vara någon annanstans. De båda pojkarnas blickar möttes och för en stund kunde man ana ett leende i den blonda pojkens ansikte.
"Och vem är du då?" En storvuxen man stod plötsligt framför pojken och stirrade på honom. Han hade tunt svart hår och såg riktigt arg ut.
"Jag menade inte att tränga mig på", svarade pojken försiktigt. "Jag skulle bara vilja värma mig en stund."
"Var kommer du från?"
"Jag vet inte riktigt."
"Vi gillar inte främlingar här så jag föreslår att du sticker." Mannen tog plötsligt fram ett svärd och drämde ner det i bardisken. Han tog sedan tag i pojkens tröja och drog honom till sig.

Andra bloggar om: , , , , , , , .

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com