04 december, 2009

I love classic Hollywood divas!

I vissa fall var det faktiskt bättre förr, i alla fall när det kommer till film. Som ni vet så älskar jag klassiska filmer. Det är ju förstås en smaksak, men jag tycker att de är mycket vackrare än moderna filmer, och filmstjärnorna på trettio-femtiotalet hade på något vis mer mystik och stjärnglans över sig. Sedan finns det så mycket historia i dessa filmer, allt från mode och arkitektur till könsroller.

Jag blir alltid så glad av att se klassiska filmer eller att läsa citat och myter om gamla filmdivor. Är du nybörjare och nyfiken på att börja se klassisk film så kan jag rekommendera "Gone With The Wind", "Breakfast At Tiffany's", "All About Eve", "Some Like It Hot" och "A Star Is Born" till att börja med. Här under har jag även listat några av de enligt mig bästa klassiska skådespelarna genom tiderna. Jag rekommenderar er verkligen att leta upp filmer med dessa gudinnor!

Marilyn Monroe, Greta Garbo, Audrey Hepburn, Ingrid Bergman, Bette Davis, Vivien Leigh, Marlene Dietrich, Judy Garland, Rita Hayworth, Lana Turner, Lauren Bacall, Jayne Mansfield, Jean Harlow, Joan Crawford, Grace Kelly, Mae West, Joan Collins, Elizabeth Taylor, Ava Gardner, Barbara Stanwyck, Gloria Swanson, Hedy Lamarr.