06 december, 2009

Rippa om hela skivsamlingen i högre kvalité?

De flesta har inga problem med att lyssna på MP3-låtar rippade med bithastighet 128. Jag däremot får ångest av att höra några sekunder av en sådan låt, ljudkvalitén är så dålig. De senaste åren har jag rippat mina MP3:or med bithastighet 224 och varit rätt nöjd med det. Men som den musiknörd jag är så börjar jag nu känna att jag vill ha ännu högre kvalité på min musik.

Nu har jag funderingar på att rippa om hela min skivsamling till ett filformat som är lossless (Icke-förstörande komprimering) och för mig känns Apple Lossless aktuellt. Att rippa musik till ett sådant format innebär att kvalitén på filerna blir precis lika bra som på CD. Nackdelen är att filerna blir större än MP3:or, även om de är betydligt mindre än till exempel WAV-filer.

Jag tänker också mycket framåt. Jag har ju en gigantisk skivsamling bestående av många svåråtkomliga CD-skivor från åttiotalet. Det skulle därför kännas tryggt att ha dem sparade i CD-kvalité i fall att något skulle hända skivorna. Dessutom vet man ju inte hur standarden för MP3:or och musikkvalité överlag kommer att se ut i framtiden och då är det bra att ha originalfilerna.

En annan nackdel är att Apple Lossless ännu inte har slagit igenom så det går inte att spela filerna på alla musikspelare. Men det är inget större problem för mig eftersom jag bara lyssnar på musik i iTunes och på min iPod.

Vad tycker ni att jag ska göra? Vilket filformat rekommenderar ni?