24 maj, 2012

Eurovision Song Contest 2012 - Semifinal 2

Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.

1. Loreen - Euphoria (Sverige): Loreen gör mig för ovanlighetens skull stolt över att svensk. Visst, jag kanske är partisk, men hon är helt fantastisk! Låten likaså. Mer eurodance åt folket!

2. Tooji - Stay (Norge): Jag älskar den här låten! Jag diggar Tooji också, synd bara att sången inte är på topp i kväll, men jag skyller på dansen. Jag får hålla mig till studioversionen.

3. Gaitana - Be My Guest (Ukraina): Härlig eurodisco och grym sångröst, om än lite skrikig. Låter lite som Taylor Dayne.

4. Sofi Marinova - Love Unlimited (Bulgarien): Ännu en härlig dancelåt som dock hade tjänat på att vara helt på engelska.

5. Litesound - We Are The Heroes (Vitryssland): Jag gillar faktiskt den här låten, speciellt den småsynthiga produktionen. Var rädd att den skulle vara rockig. Stark refräng dessutom!

6. Kurt Calleja - This Is The Night (Malta): Det här gillar jag, men låten hade blivit ännu bättre med ett fett housesound. Hoppas på en clubremix.

7. Donny Montell - Love Is Blind (Litauen): Jag är väldigt svag för discomusik och killen sjunger ju faktiskt riktigt bra. Låten når dock inte riktigt hela vägen fram.

8. Željko Joksimović - Nije Ljubav Stvar (Serbien): Bra sångröst och riktigt vacker låt, men ingen vinnare för mig.

9. MayaSar - Korake Ti Znam (Bosnien-Hercegovina): Bra sångerska men låten är inte tillräckligt stark.

10. Ott Lepland - Kuula (Estland): Killen kan sjunga och låten är vacker, men för seg för att vinna.

11. Joan Franka - You And Me (Nederländerna): Tjejen har utstrålning och sjunger helt okej, men låten är på tok för klämkäck.

12. Eva Boto - Verjamem (Slovenien): Duktig tjej men låten är för seg.

13. Nina Badrić - Nebo (Kroatien): Snyggt nummer och bra sång. Men även denna låt är för seg.

14. Can Bonomo - Love Me Back (Turkiet): Det började bra men lagom till refrängen blev det bara jobbigt. Hans röst är för bräkig live. Charmig kille dock. Ska ge låten en till chans i finalen.

15. Kaliopi - Crno I Belo (Makedonien): Ännu en stark sångröst, men låten är för rockig för min smak.

16. Filipa Sousa - Vida Minha (Portugal): Väldigt duktig sångerska. Synd bara att Portugal alltid skickar så trista låtar.

17. Max Jason Mai - Don't Close Your Eyes (Slovakien): Skrikfest med falsksång. Jag och hårdrock går inte alls ihop.

18. Anri Jokhadze - I'm A Joker (Georgien): Vilket skämt! Sämta låten på länge.