02 februari, 2013

Melodifestivalen 2013 - Deltävling 1

Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i den första deltävlingen av Melodifestivalen 2013. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.

1. David Lindgren - Skyline: Riktigt skön, Dannydoftande dancepop. Lite svajig sång här och där, och inte så nyskapande direkt, vi har sett och hört det förr. Men helt klart bästa låten i ett rätt svagt startfält.

2. Mary N'diaye - Gosa: Jag gillar den här låten, den gör mig glad, även om refrängen är lite tjatig. Mary är cool! Önskar dock att hon hade tävlat med singeln "Big Dreamer" istället. Då hade hon hamnat överst på min lista.

3. Yohio - Heartbreak Hotel: Lite för rockig i soundet för min smak, men låten har något speciellt, lite Tokio Hotel så där. Yohio var cool på scenen och sången mycket starkare än på genrepet. Men jag hade förstås föredragit en mer elektronisk produktion.

4. Michael Feiner & Caisa - We're Still Kids: Jag gillar ju housemusik men Caisas falsksång sabbade tyvärr det hela. Dessutom så avskyr jag saxofoner. Men ett plus för det annars sköna partysoundet.

5. Cookies 'N' Beans - Burning Flags: Fredrik Kempe... igen. Suck. Helt okej sånginsats men en rätt tråkig låt som är på tok för mycket countryschlager för min smak.

6. Anna Järvinen - Porslin: Ännu en duktig sångerska, men även om låten är vacker så är den på tok för tråkig för att jag ska lägga den på minnet. En riktig nittiotalsballad.

7. Eric Gadd - Vi Kommer Aldrig Att Förlora: Jag brukar inte tycka att Eric sjunger så bra live. I kväll höll sången. Synd bara att låten är så trist.

8. Jay-Jay Johanson - Paris: Jag hade hoppats på en riktigt skön synthpoplåt, men icke. Detta är charmigt men på tok för segt för min smak. Var är syntharna, Jay-Jay?

Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.