16 augusti, 2007

Gud är gay

Jag blev upprörd när jag i dag läste en artikel om friskolan Andreasgymnasiet i Stockholm som diskriminerar homosexuella i sin utbildning. De lär ut att homosexualitet är en synd, vilket har uppmärksammats av ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning. Rektor Margareta Sundbom säger att det är homosexuella handlingar de fördömer, inte människorna.

Det gör mig arg och ledsen att folk på tjugohundratalet fortfarande har en så uråldrig syn på homosexualitet. Personligen tror på någon slags Gud, men jag tror inte på Bibeln. Jag tror att Bibeln skrevs av några män för tusentals år sedan med målet att kontrollera andra människor. Jag tror inte att Bibeln har så mycket med Gud att göra, men jag respekterar folk som tror det så länge de inte kränker andra.

Det är bra att Andreasgymnasiets har anmälts för diskriminering och jag hoppas att de fälls. Vi kan inte ha skolor i Sverige som lär barn och ungdomar att diskriminera. Ingen vet om gud finns och ingen vet vem Gud är. Kanske är Gud kvinna? Kanske är Gud homosexuell? Jag tror att om Gud finns så älskar han eller hon alla oavsett vad en gammal bok säger.