14 september, 2008

Varför betalar vi TV-avgift?

Ibland när jag tittar på SVT så undrar jag varför vi betalar TV-avgift i det här landet. Visst är det skönt att slippa reklam men SVT:s program är ofta så tråkiga att man inte får valuta för pengarna. Det finns inte mycket i deras utbud som tilltalar personer i min ålder, om man ska generalisera. Självklart tycker jag inte heller att man ska göra som de kommersiella kanalerna och helt strunta i de äldre tittarna, det är lika hemskt det! Men det går faktiskt att ha ett blandat utbud som tilltalar personer i alla åldrar.

Nyligen gjorde SVT om sin look och skaffade nya logotyper. Vad hjälper det när alla program fortfarande har samma innehåll? SVT kommer att självdö inom några år om de inte förnyar sig och förbättrar kvalitén. De behöver inte sänka sig till trashnivå och producera innehållslösa dokusåpor, men även TV-program med innehåll kan göras underhållande och trendiga.

Sedan vore det bra om SVT lyssnade lite mer på tittarnas åsikter. Se hur program som "Melodifestivalen" och "Debatt" har börjat spåra ur för att man tänker mer på prestige istället för på kvalité. Jag klarar inte längre av att se "Debatt" på grund av hur gästerna behandlas. De avbryts hela tiden för att man ska klämma in så många samtalsämnen som möjligt i ett och samma program. Och i "Melodifestivalen" är det samma artister och låtskrivare som medverkar år efter år. Vi vill se något nytt!

Ett av de få SVT-program som jag faktiskt gillar är det charmiga lekprogrammet "Doobidoo" som leds av Lasse Kronér. Det har i alla fall inte spårat ur ännu. Där har man dessutom chansen att få se gamla nostalgiklipp ur SVT:s arkiv, något de annars är rätt snåla med. Låt oss bara hoppas att inte Janne Josefsson tar över det programmet också.

Andra bloggar om: , , , , , , .

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com