25 juli, 2010

Intervju med Denise Lopez (DeDe)

Jag har haft äran att intervjua den svenska popsångerskan Denise Lopez, eller DeDe som hon tidigare kallade sig. Denise slog igenom i slutet av 90-talet och har haft stor framgång med singlar som "Party", "My Lover", "Get To You" och "Turn You On".

Nu är Denise aktuell som bloggare och med nya singeln "Girls & Rock 'N' Roll", som lanseras under hennes riktiga namn, Denise Lopez. Förhoppningsvis kommer det även ett helt nytt popalbum inom en snar framtid!

Hur började du din karriär?
Jag har kan ärligt säga att jag gick den långa vägen. Det finns inga skolor för hur man blir artist. Jag har dansat och sjungit sedan jag var liten flicka och började spela teatern när jag var tio år.

Fjorton år gammal fick jag rollen som Linda i TV-serien "Xerxes". Jag började min musikaliska karriär som dansare och bakgrundssångerska och turnerade runt i världen med bland annat Melodie MC, Dr. Alban och Culture Beat.

Hur gick det till när du slog igenom som sångerska?
Under mina sista år med Culture Beat skrev jag på mitt första skivkontrakt. Det resulterade i debutalbumet "TBA". Min andra singel från albumet, "Party", släpptes 1995 och ledde till en internationell karriär för mig. Störst framgång fick jag i Japan där jag snabbt sålde guld.

Berätta om din lansering i Japan.
Det är något jag är glad över att jag fick uppleva! Vi var några tjejer som slog igenom där, Meja och Pandora var också riktigt stora. Jag sålde närmare femhundratusen album, gav ut en egen docka och mycket mer. Jag älskar verkligen Japan! 1999 sjöng jag för mina japanska fans för första gången. Spelningen ägde rum i Tokyo Dome och hundratusen besökare kom för att se mig

Hur kändes det att vara förband åt Michael Jackson på Ullevi 1997?
Det var enormt stort! En känsla som är svår att beskriva. Mäktigt! Jag fick tyvärr aldrig träffa honom personligen, men däremot hängde jag med alla i bandet, dansarna och så vidare. Jag är oerhört tacksam över att de valde mig.

Berätta lite om din uppväxt och din familj.
Jag föddes Mexico City, men växte upp i Stockholm. Min pappa, Renato Lopez var musikproducent och VD för Walt Disney Records Latin America i tio år. Nu har han sitt eget musikförlag och en jazz- och bluesbar i Mexico som heter The Jam Session.

Min kära mamma, Jane Sannemo, medverkade i andra uppsättningen av musikalen "Hair". Hon var även med i den populära trion Pearlettes på 60-talet. Hon är utbildad danspedagog och hade en dansstudio i Stockholm där min karriär började. Under min uppväxt tränade jag dans flera gånger i veckan, och undervisade även egna grupper.

Jag har även tre bröder och två systrar. Äldsta brodern Arturo är fotograf i Los Angeles. Sebastian, eller DJ Zeb som han också kallas, är känd DJ och producent i Sverige. Min yngsta bror Renato arbetar med TV i Mexico City. Han spelar också gitarr i eget band.

Äldsta systern Tiana är före detta skådespelerska och modell från Los Angeles. Hon bor numera i Spanien med man och dotter och är involverad i Al Gores "The Climate Project". Yngsta systern Samantha är smyckedesigner och bor i New York.

Du medverkade ju i Melodifestivalen 2003. Skulle du kunna tänka dig att ställa upp i tävlingen igen?
Med rätt låt, så kanske det. Jag halkade in på ett banankal en vecka innan jag skulle tävla. Så det hade nog varit roligt att få uppleva allt från början. Men eftersom jag även är låtskrivare så kanske jag skriver en låt och skickar in. Nu har de även öppnat dörren för utländska låtksrivare. Vem vet, kanske skickar jag och Pras Michel in en låt.

Jag vet att låten "Last To Know" från 2003 är väldigt speciell för dig. Skulle du kunna berätta hur den låten kom till?
Jag skrev låten till Jennifer Andersson som blev mördad och dumpad på en skolgård i Nacka. Jennifer var dotter till mammas goda vänner. Jag satt med under hela rättegången och jag skrev låten mest för att bearbeta allt. Jag skickade låten till Jennifers föräldrar, Dagmar och Anders, de älskade låten och på den vägen är det.

Fick polisen tag på mördaren?
Ja. Mördaren blev dömd. Han blev dock själv mördad på en öppen gata under en permission.

Popstjärnan Dannii Minogue har skrivit två låtar som du har gett ut, "Sex Dice" och "Karma Sutra". Hur kom det samarbetet till?
Det var genom producenten Jock-E som hade jobbat mycket med Dannii. Han spelade upp låtarna för mig och frågade om jag ville ha dem. Dannii gick med på det och körar även på båda låtarna.

Vilka av dina egna låtar är du mest stolt över?
"Party" och "My Lover". De funkar än i dag och jag kommer att göra nya inspelningar av dem någon gång i framtiden.

Finns det någonting du ångrar när det gäller din musikaliska karriär?
Jag ångrar inget! Jag ser framåt och jag tror att allt sker av en anledning. Däremot önskar jag att jag hade haft en ekonomisk rådgivare när jag tjänade pengar i Japan. Det mesta skattades bort. Jag investerade i ett hus och en bostadsrätt, men mycket slösade jag bort på resor, kläder och annat.

Men man lever en gång och jag har haft otroligt roligt för mina pengar. Jag har även lärt mig att säga ifrån och genomskådar lättare de fula fiskarna i branschen, de kryllar det av. Självklart finns det händelser jag kanske kunde gjort annorlunda. Men som sagt, tur att man lär sig.

Berätta om ditt samarbete med Pras Michel från Fugees.
I augusti 2007 släppte vi singeln "Turn You On" och den toppade svenska topplistan i nio veckor. Som bäst låg singeln på andra plats. Låten spelades flitigt på radio och vi framförde den i TV-program som "Sommarkrysset" och "Grand Prix". I slutet av november 2007 var vi på turné i Finland, Estland, Danmark och Lettland.

Hur ser din vardag ut?
Jag har fördelen att vara min egen chef, bestämmer mina egna tider. Jag går upp rätt tidigt och försöker träna tre till fyra gånger i veckan. Ibland använder jag min personliga tränare Sheila på World Class Nybroplan, eller går långa powerwalks runt Djurgården. Jag har möten, jobbar framför datorn eller reser.

När jag är ledig försöker jag hinna med att träffa familj och vänner. Jag och min sambo är noga med att ha god relation till vår familj och vänner. Middagar är att föredra före krogen när jag är ledig. Då vill jag bara vara.

Kan du berätta mer om ditt kommande album?
Just nu lanserar vi min nya singel "Girls & Rock 'N' Roll" som jag framför tillsammans med Lazee. Den ligger på svenska topplistan. DJ:s har redan fått den och radio får den först i augusti. Går den bra så ska albumet lanseras nu i höst, eventuellt våren 2011.

Vem som lanserar skivan är i dag oklart, men jag har många distributionskanaler för detta. Men eftersom jag i Sverige nu samarbetar med Universal så kommer de självklart få frågan. Jag sjunger pop med inslag av dance, hiphop, rock med mera.

Brukar du lyssna på dina egna skivor?
Ibland tar jag fram mina gamla album och lyssnar på dem. Men det är sällan! Jag brukar vilja vila mina öron när jag är ledig. Eftersom jag är både artist och DJ så har jag musik i öronen jämt.

Du driver ju skivbolaget DLP International AB. Vad tycker du är fördelen med att driva ett eget skivbolag?
Att jag äger alla mina rättigheter själv. Jag har också möjligheten att eventuellt hjälpa nya förmågor i framtiden.

Du har en stor skara fans i gayvärlden, mig själv inräknad. Är det något du har märkt av?
Både ja och nej! Jag får en del mail vilket sjävklart gör mig glad. Men det skulle vara roligt att till exempel få uppträda inför en gaypublik någon gång. Jag har många vänner som är gay och jag har aldrig tråkigt när jag hänger med dem.

Du har också bloggat ett bra tag nu. Vad tycker du att du har att tillföra bloggosfären?
Bloggandet är ett bra sätt för mig att marknadsföra mig på som artist och DJ. Det är i dag en ny form av medial kanal. Jag skriver mest om mitt liv i musikbranschen, men ger även en inblick i mitt privatliv, utan att för den delen exponera för mycket. Jag är noga med att bibehålla min integritet.

Vilken typ av bloggar läser du själv?
Om jag ska vara ärlig så läser jag knappt någon annans blogg. Det har väl hänt att jag ramlat in på några sidor: Carolina Gynning, Alexander Erwik och några modebloggar. Men jag har inte tid att sitta och läsa andras bloggar. Det tar så mycket tid att skriva min egen.

Vilken typ av musik tycker du bäst om att lyssna på?
Jag älskar gammal 70-talsmusik, lounge och även ny musik. Det beror på vilket humör jag är på.

Hur hanterar du kritik?
Konstruktiv kritik är en sak, men är någon dum och sprider lögner har jag såklart rätt att reagera, och då är det bra att ha en blogg. Men värst är nog de som gömmer sig bakom anonyma inlägg på olika forum, bloggar och så vidare. Det finns så otroligt många som lägger näsan i blöt, där den inte hör hemma.

Istället för att sprida dynga om en människa de inte känner borde de fokusera på sina egna liv. Jag tror på karma. Sprider man skit så är det även det man får tillbaka. Jag försöker göra allt för att prata gott om folk. Att sprida glädje och vara glad för andras lycka och framgång är det finaste vi medmänniskor kan göra för varandra.

Hur hanterar du skvaller och skriverier i pressen?
Media har jag god relation till, men ibland skrivs det en rubrik som kanske inte är helt sann. Nyligen stod det på löpsedlarna att jag och min sambo ska ha barn. Öppnar du tidningen står det "i framtiden" med liten text! Men hur många läser egentligen texterna? Jag blev uppringd av familj, vänner och bekanta som gratulerade. Den dagen, den lyckan! Men då kommer jag meddela mina nära och kära privat, inte via media.

Men så här är det: Är man offentlig på något sätt så är skriverierna en del av det. Inte alltid så roligt, men jag har lärt mig hantera det på ett bra sätt. Men för mig är det ingen merit att vara så kallad kändis, jag tycker det namnet är pisamt och inget jag har printat på något visitkort. Jag har förresten inte ens några.

Jag sysslar själv med musik. Har du några bra råd att ge om nöjesbranschen?
Hitta din grej, tro på dig själv och kämpa! Tro inte att det är en lätt bransch för det är det inte. I dag tjänar du pengar på ett helt annat sätt än för tio år sedan. Men öppnar du dina vyer finns det många sätt att dra in pengar på. Internet kan vara toppen på många sätt. Var inte för feg och våga ta för dig!

Jag har skrivit en bok om just nöjesbranschen och beskriver den vägen jag gick, på gott och ont. Men det ger en inblick i hur det var och är för mig. Planen är att jag ska ge ut den någon gång i framtiden. Jag ska pussla ihop sista bitarna och presentera den för något förlag.

Vad har du för planer för framtiden?
Jag har stora planer för framtiden. Jag slutar aldrig drömma. Aim high and don't go for less! Jag tror att man kan bli precis vad man vill, bara man är villig att göra jobbet. Jag försöker inspirerar andra att kämpa för sina drömmar. Jag skriver mycket om det i min blogg. Du har makten att forma ditt liv, precis så som du vill ha det.

För att ta del av mina drömmar har jag publicerat min affirmation jag skrev i vintras i bloggen. En affirmation är det liv jag vill ha, men man ska skriva det som om jag redan hade det, även om jag i skrivandes stund inte har det. Det är det som är hela grejen. Du affirmerar din framtid, dina drömmar och dina mål.

Inga drömmar är för stora för att uppnå. Låt ingen annan människa säga till dig vad du kan och inte kan bli. Du kan visst! Det är otroligt vad rätt tankesätt kan förändra ens liv.

Slutligen, vill du hälsa något till dina fans?
Ge aldrig upp tron på dig själv! Njut och lev i nuet. Dina tankar i dag är din framtid i morgon. The past does not equal the future, stay present!

Foto: Fredrik Etoall