09 december, 2009

Var finns empatin för sjuka?

När jag ser hur sjuka människor behandlas i dag så skäms jag över att vara svensk. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är en skam för vårt land, och då talar jag om myndigheterna i sig och inte om enstaka personal. Jag har själv dålig erfarenhet av dessa myndigheter, även om det inte alls kan mäta sig med hur somliga behandlas. Jag läste till exempel att svårt cancersjuka tvingas söka jobb. Var finns empatin för dem?

Jag blir så ledsen. Jag har själv varit sjukskriven i perioder av mitt liv och jag är trött på att somliga jämför sjukskrivning med lathet. Att till exempel kollektivbestraffa sjuka för att vissa bidragsfuskar är helt fel. Ingen väljer att bli sjuk, jag tror faktiskt att de flesta sjuka skulle jobba OM de bara kunde!

Det är dags för regeringen att börja tänka med hjärnan och hjärtat istället för med plånboken. Och det är dags för svenska folket att en gång för alla säga ifrån! Att hålla tyst löser ingenting.

Jag vill avsluta med att säga att det finns gott om trevlig och kompetent personal på Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan som tyvärr får ta smällen, trots att det inte är de som har fattat dessa galna beslut. Sedan finns det förstås rötägg överallt.

Bimbo Boy
www.bimboboy.com