01 mars, 2012

Recension: Balen av Danielle Steel (2006)

"Balen", eller "Coming Out" som den heter i original, är en roman från 2006, skriven av romantikens mästarinna Danielle Steel.

Vi får följa Olympia Crawford Rubinstein, en framgångsrik advokat som bor i New Yorks West Village. Hon och hennes make Harry har en femårig son tillsammans, och från ett tidigare äktenskap har Olympia två tonåriga tvillingdöttrar, samt en son i college.

Allt flyter på tills dagen då tvillingdöttrarna får en inbjudan till en exklusiv debutantbal. Stort kaos utbryter över familjemedlemmarnas skilda åsikter om att debutera, och Olympia gör sitt bästa för att lösa situationen.

Jag tycker väldigt mycket om Danielle Steel och "Balen" är rätt mysig att läsa, även om det inte är en av hennes bästa böcker. Boken innehåller dessutom en hel del upprepningar och jag hade gärna sett lite mer detaljerade miljöbeskrivningar.

I början kändes Olympia ytlig som lade så stort fokus på en debutantbal och jag sympatiserade mest med henne make. Men ju längre in i boken jag kom desto mer insåg jag att det handlade mer om familjerelationer än om själva balen.

"Balen" är helt klart läsvärd om man vill ha lättsam underhållning om familjerelationer och något så ytligt och gammalmodigt som en debutantbal. Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att det finns en liten HBT-tvist också, om än något förutsägbar.

Du kan köpa "Balen" hos Adlibris, CDON, Ginza och Bokus.

Spana gärna in mina övriga recensioner.