14 maj, 2014

Eurovision Song Contest 2014 - Final

I lördags ägde finalen av Eurovision Song Contest rum och vinnare blev Österrikes Conchita Wurst med "Rise Like A Phoenix". Här nedanför har jag listat bidragen och skrivit en kort kommentar om varje låt. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser jag tror en låt har.

1. Mariya Yaremchuk - Tick-Tock (Ukraina): Sången svajade på vissa ställen, men skön låt med en snygg show. Låten hade dock tjänat på ett mer elektroniskt sound, men man kan ju inte få allt.

2. András Kállay-Saunders - Running (Ungern): Ännu en bra uptempolåt som växer för varje lyssning. Duktig sångare som framför den starka texten med mycket känsla. Vill se mer av honom framöver!

3. Freaky Fortune Feat. RiskyKidd (Grekland): Sången var lite svajig tyvärr, men jag älskar denna klubblåt. Den kan bli en riktig sommarplåga.

4. Twin Twin - Moustache (Frankrike): Framträdandet kanske inte var kvällens bästa, men låten är så galet catchy. Electropop på franska får mig på fall!

5. Paula Seling & Ovi - Miracle (Rumänien): Jag älskar det sköna housesoundet och den typiska Eurovisionrefrängen. Mer sådant tack!.

6. Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix (Österrike): Helt klart en värdig vinnare även om låten inte var etta på min lista. Men den pampiga James Bond-balladen har vuxit sedan jag först hörde den. En cool artist med en fantastisk röst.

7. Basim - Cliché Love Song (Danmark): Oj, vilken charmig låt! Den här blir jag väldigt glad av. Stort plus för stark sång och ett nummer fyllt av kärlek. Vill se mer av Basim framöver.

8. Valentina Monetta - Maybe (San Marino): Duktiga Valentina är tillbaka! Låten är vacker, lite James Bond-aktig, men kommer inte upp i samma klass som hennes "Crisalide (Vola)" från 2013. Hoppas dock på en modern danceremix.

9. Tinkara Kovač - Round And Round (Slovenien): Jag gillar denna sköna poplåt. Ingen vinnare, men helt klart något jag kommer att lyssna på här hemma.

10. Ruth Lorenzo - Dancing In The Rain (Spanien): En vacker låt som växer, men ingen vinnare. Vackert framträdande dock.

11. Sanna Nielsen - Undo (Sverige): Sanna är en fantastisk sångerska med en stark röst. Hon sjöng lika bra som alltid, vilket kändes tryggt. Låten är fin men ingen storfavorit för mig. Jag hade hellre sett Ace Wilder eller Alcazar i final.

12. Aram MP3 - Not Alone (Armenien): Charmigt och pampigt, men rätt segt tills låten kommer igång med dubstep mot slutet. Helt okej, men ingen vinnare för mig.

13. Molly - Children Of The Universe (Storbritannien): Kul att Storbritannien skickar ett modernt bidrag i år. Låten är skön och växer, men hade gärna fått vara lite mer catchy.

14. Emma Marrone - La Mia Città (Italien): Cool show! Det här är en av de låtar jag tycker är bra, men som hade blivit så mycket bättre med ett mer elektroniskt sound. Den känns lite för rockig för mig.

15. Firelight - Coming Home (Malta): Låten hade inte vuxit sedan semifinalen. Kunde inte minnas hur refrängen gick. Det här är en rätt mysig låt som hade fungerat ännu bättre för mig om den varit klubbigare. Är det bara jag som får lite Kevin Walker-vibbar?

16. Sebalter - Hunter Of Stars (Schweiz): Charmig sångare som sprider glädje. Låten har vuxit en hel del sedan semifinalen, men fortfarande ingen vinnare.

17. Dilara Kazimova - Start A Fire (Azerbajdzjan): Det börjar bli lite för många ballader för mig. Låten är fin, men för anonym för att gå vidare. Väldigt vacker sångröst dock!

18. Tolmachevy Sisters - Shine (Ryssland): Ingen vinnare, melodin är alldeles för platt. Soundet är lite för trist för min smak, som taget från sextiotalet. De hade tjänat på att ha ett mer elektroniskt sound.

19. Elaiza - Is It Right (Tyskland): Bra och cool sångröst, men jag har redan glömt hur låten gick, vilket inte är ett gott betyg.

20. Softengine - Something Better (Finland): Ännu en låt som har vuxit, men soundet är fortfarande för rockigt för mig. Tycker att sångaren är rätt cool dock!

21. Sergej Cetkovic - Moj Svijet (Montenegro): Jag orkar nog inte en seg ballad till. Duktig sångare dock, men låten är för anonym. Nästa tack!

22. Carl Espen - Silent Storm (Norge): Väldigt vacker röst, och låten är inte dålig, men på tok för seg för min smak. Ledsen, Norge.

23. The Common Linnets - Calm After The Storm (Nederländerna): Jag tycker inte om country men vet att många där ute gör det. Men trots att de sjöng väldigt vackert är låten på tok för tråkig. Det förvånar mig att den fick så höga poäng.

24. Teo - Cheesecake (Vitryssland): Alltså, jag gillar beatet på låten, men sången är inget vidare och allt känns för sliskig.

25. Pollapönk - No Prejudice (Island): Hjälp! Jag gillar låttextens budskap om jämlikhet, men låten är inget för mig. Gulligt, men lite för klämkäckt.

26. Donatan & Cleo - My Slowianie (Slavic Girls) (Polen): Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag brukar ju gilla trashpop, men det här fungerar inte ens på mig. Pinsamt.

Foto: Albin Olsson