20 september, 2004

Gipspenis

De senaste veckorna på skolan har varit väldigt händelserika och roliga. Jag älskar min skola, min klass och mina lärare! Att börja på folkhögskola är bland det bästa jag har gjort. Jag har dessutom startat en egen kurs som heter "Alternativ kreativitet". Den går ut på att man får teckna, skriva och jobba med kreativa saker. Jag fick ihop över tio elever så nu har jag gått och blivit lärare.

I söndags kväll anordnade jag skräckfilmskväll på skolan då vi såg nyinspelningen av "Motorsågsmassakern". Det var riktigt mysigt faktiskt. Det är alltid lika roligt att se folk hoppa till, speciellt när man själv vet vad som kommer att hända i filmen.

Madde: "Det är en epidemi, jag säger bara det! Innan man vet ordet av så har alla förvandlats till sådana där lespiskiteter och bögeriare!"

I skolan arbetar vi med människovärde som tema och då skriver jag om diskriminering av homosexuella. Vår lärare ville att vi skulle göra något i gips, så att en synskadad elev ska kunna få känna sig till vad vi har gjort. Jag tog en kondom som jag blåste upp, gipsade och sedan målade rosa. Den blev riktigt fin om jag får säga det själv.

Jag har även pratat ut med en kille i parallellklassen som hade uttalat sig homofobiskt och använt mig som exempel. Jag konfronterade honom och han skämdes. Han sa att han själv ogillar sina åsikter och vill försöka ändra dem. Jag gav honom en kram vilket gjorde honom riktigt skakis. "Det var väl inte så farligt?", frågade jag. Modigt av honom att våga erkänna sina fördomar i alla fall.