24 juli, 2010

Livet är inte en debatt

Jag har svårt för personer som ser hela livet som en debatt, och som måste diskutera sönder allt för att hävda sig själva. Man kan faktiskt tycka om varandra trots att man inte alltid delar åsikt.

Om jag och mina vänner tycker olika om något så brukar vi bara konstatera det och sedan gå vidare till nästa ämne. Men vissa måste alltid ha "rätt" och försöker konstant tvinga en att tycka som de gör, något jag inte tolererar. Det handlar inte om att vara rädd för att ta en diskussion, men vissa saker är inte värda att diskutera, till exempel musiksmak.

Det finns förstås gränser. Jag skulle till exempel inte kunna vara vän med rasister och homofober, om de inte var villiga att ändra åsikt. Men i övrigt tycker jag inte att det är värt att förlora en vänskap över en diskussion.

Alla är olika, och det är bra. Men människor som alltid vill hävda sig genom att gång på gång försöka pracka på en sina åsikter är faktiskt tjatiga och jobbiga att umgås med.