15 juli, 2011

I love latin freestyle!

Det är inte många svenskar som känner till musikgenren freestyle, eller latin freestyle som den också kallas. Genren har sina rötter i USA och Latinamerika och var som störst under åttio- och början av nittiotalet. Freestyle är en blandning av dance, house, synthpop och latinopop.

Jag är inte alls förtjust i vanlig latinopop, men jag fullkomligt älskar freestyle och har samlat på mig massor av underbara CD-album genom åren, främst med kvinnliga artister och tjejgrupper. De pigga melodierna och det synthiga soundet gör mig otroligt glad!

Exempel på freestyleartister jag gillar är Sweet Sensation, The Cover Girls, Exposé, Shana, Brenda K. Starr, Nancy Martinez, Seduction, Stacey Q, Pajama Party, Shannon, Alisha och Cynthia. Ni kan se videor till några av mina favoriter här nedanför.