18 juli, 2011

Recension: Orphan (2009)

"Orphan" är en amerikansk skräckfilm från 2009 om Kate (Vera Farmiga) och John (Peter Sarsgaard) som efter ett missfall bestämmer sig för att adoptera. De hittar Esther (Isabelle Fuhrman), en föräldralös flicka från Ryssland. Hon verkar till en början vara den perfekta dottern, men snart så börjar hemska "olyckor" att inträffa.

There's something wrong with Esther.

När jag startade filmen förväntade jag mig en ännu en blek kopia av "The Omen", men jag blev positivt överraskad. Förutom vackra miljöer och starka skådespelarinsatser så är "Orphan" stundtals riktigt läskig, något få filmer i "onda barn"-genren lyckas med.

Man lider verkligen med Kate när hon börjar misstänka att Esther vill skada hennes biologiska barn, speciellt när inte ens maken tror henne. En av de starkaste scenerna är när Esther hotar den annars kaxiga Daniel (Jimmy Bennett), familjens äldsta son.

Men störst intryck gjorde helt klart Aryana Engineer i rollen som familjens yngsta dotter: hörselskadade Max. När hon gråter gör det ont i hela kroppen. Hon kommer att gå långt. Engineer är förresten hörselskadad i verkliga livet också, vilket gör hennes prestation ännu mer imponerande.

"Orphan" är ett måste för dig som gillar skräckfilmer med en chockerande twist i slutet. Jag rekommenderar även Blu-ray-utgåvan av filmen för bästa möjliga bild- och ljudkvalité.



Spana gärna in mina övriga recensioner.