02 januari, 2014

Recension: Lace (1984)

"Lace" är en amerikansk miniserie från 1984, regisserad av Billy Hale, baserad på en roman av Shirley Conran.

Judy Hale, Pagan Trelowney och Maxine Pascal var bästa vänner på sextiotalet då de gick på samma internatskola i schweiziska alperna. Tjugo år senare blir alla tre kallade till den beryktade filmstjärnan Lilis hotellrum där de möts av frågan: "Which one of you bitches it my mother?"

Första gången jag såg "Lace" var som barn på nittiotalet då serien gick i repris. Jag föll pladask för de starka kvinnorna, de exotiska miljöerna och den melodramatiska handlingen. Några år senare, då min stora passion för åttiotalskultur vuxit sig stark, repriserades serien på nytt. Denna gång var jag tillräckligt gammal för att uppskatta "Lace" till fullo.

Jag älskar ju "trashiga" miniserier från åttiotalet. Men även om vissa delar av "Lace" kan ses som trashiga så håller den betydligt högre klass än andra miniserier från samma period! Skådespelarinsatserna är starka. Bess Armstrong, Brooke Adams och Arielle Dombasle är som gjorda för att spela glamourösa och viljestarka kvinnor av åttiotalet.

Men min personliga favorit är förstås underbara Phoebe Cates, känd från kultklassiker som "Gremlins" och "Häftigt Drag I Plugget". Hon är perfekt i rollen som den starka, men samtidigt sköra Lili, och lyckas göra karaktären både sexig och oskuldsfull på samma gång.

Den härliga "Mord Och Inga Visor"-stjärnan Angela Lansbury medverkar också i en liten roll som Maxines faster Hortense. Hon bjuder på en av TV-historiens sämsta franska brytningar, men vad gör det? Det är ju Angela Lansbury vi talar om!

Jag måste också nämna det vackra soundtracket komponerat av Nick Bicât. Att höra det pampiga ledmotivet i öppningsscenen ger mig fortfarande gåshud. Soundtracket går äntligen att köpa både digitalt och fysiskt från kompositörens officiella hemsida. Skivan innehåller dessutom den vackra balladen "No More Lies" med Deniece Williams från uppföljaren "Lace II".

"Lace" tillhör en av mina absoluta favoritserier. Den har allt man kan begära: starka kvinnliga karaktärer, kitsch, glamour, dramatik och fantastiskt åttiotalsmode. Om du som jag älskar klassiska såpor som "Dynastin" och "Falcon Crest" så är "Lace" definitivt något för dig!

"Lace" går att köpa på DVD hos Discshop, CDON, Ginza och Amazon. Missa inte denna underbara serie!



Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.