10 maj, 2016

Eurovision Song Contest 2016 - Semifinal 1

Så var den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2016 över och Azerbajdzjan, Ryssland, Nederländerna, Ungern, Kroatien, Österrike, Armenien, Tjeckien, Cypern och Malta gick vidare till final. Nytt för i år är att jag har valt att endast fokusera på de bidrag jag tyckte om i stället för att kommentera samtliga låtar.

Årets tävling innehåller många starka låtar och redan vid första lyssningen blev min storfavorit Rysslands "You Are The Only One" med grymma Sergey Lazarev, vars karriär jag har följt under flera år. Men jag hittade fler favoriter i den första semifinalen, bland annat Zoë från Österrike som trollband mig med den vackra låten "Loin D'ici". Dessa två bidrag gav mig gåshud.

Jag föll även för Lidia Isac från Moldavien med den moderna klubblåten "Falling Stars". Sången var lite svajig, men överlag bra. Det är alltid de elektroniska upptempolåtarna som får mig på fall så det förvånar nog ingen att även Finlands Sandhja med "Sing It Away" och Maltas Ira Losco med "Walk On Water" gick hem hos mig, även om Sandhjas sång inte var på topp i kväll.

Riktigt bra är även Azerbajdzjans Samra med "Miracle" och Armeniens Iveta Mukuchyan med "LoveWave", även om de inte är några vinnarlåtar i mina öron. Vilka av kvällens låtar tycker du bäst om?



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , .