23 november, 2011

Rozzetta - Fantasy

2004 kom jag över en musikvideo på YouTube med sångerskan Rozzetta. Låten hette "Fantasy" och jag föll pladask för det synthiga italodiscosoundet samt den coola videon som såg ut att komma direkt från 80-talet.

Rozzetta heter egentligen Jenny Mörtsell. När hon studerade på Konstfack och skulle välja slutarbete så valde hon att lansera sig själv som discoartisten Rozzetta. Målet var enligt Jenny själv att bli ett "one hit wonder", som så många av hennes favoritartister.

Jenny själv älskar 80-talsmusik, framför allt italodisco, så hon kontaktade den nederländska musikproducenten Karel Post. Tillsammans skrev de låten ”Fantasy”. Karel använde gamla 80-talssynthar för att få till ett så autentiskt sound som möjligt och resultatet är fantastiskt!

Italodisco är inte riktigt för alla, men jag behöver nog inte säga vad jag tycker om den här låten. Ni vet ju redan hur besatt jag är av 80-talsmusik. Titta, lyssna och njut!