15 april, 2012

Titanic - Hundra år sedan katastrofen

I dag är det exakt hundra år sedan tidernas kanske mest kända fartyg, R.M.S. Titanic, gick under efter att ha kolliderat med ett isberg på sin jungfrufärd.

Jag har alltid varit intresserad av Titanic och många brukar undra vad det är som fascinerar mig så. Det är väldigt svårt att beskriva, men det är något mystiskt med just Titanic. Det är även ironiskt att världens lyxigaste fartyg gick under efter att ha påståtts vara osänkbart.

Jag har läst de flesta böcker och sett de flesta filmer om Titanic, och det som fortfarande fascinerar mig är först och främst alla tragiska livsöden som aldrig blir ointressanta, oavsett hur många gånger man har hört dem.

Jag kommer att fortsätta skriva om Titanic framöver och ni hittar alla mina blogginlägg om fartyget under denna etikett. Missa inte den nya miniserien om katastrofen som har premiär i kväll på SVT1, klockan 21.30.