11 april, 2012

TV3 gör bort sig igen

Jag tycker väldigt bra om den nya dramaserien "Smash", men en tid tillbaka så försvann programmet från tablån. Jag tänkte att det säkert bara var ett tillfälligt uppehåll, men tyvärr så hade TV3 valt att byta sändningstid på serien, från måndag kväll till söndag eftermiddag.

Problemet var bara det att de inte hade informerat tillräckligt om flytten så nu har jag tråkigt nog missat flera avsnitt. Om man läser kommentarerna på denna artikel så ser man att jag inte är ensam om att ha missat flytten. Som om inte det vore nog så kan programmets starttid variera från vecka till vecka.

Anledningen till flytten är troligtvis låga tittarsiffror. Jag har full förståelse för att man byter sändningstid i hopp om att öka tittarsiffrorna. Det är helt okej. Däremot så är det INTE okej att flytta ett program utan att ordentligt informera tittarna.

Det är ju inte första gången det händer. TV3 gjorde samma sak med "Pretty Little Liars". Det är inte konstigt att allt fler väljer andra, ofta olagliga, sätt att följa TV-serier på nätet när de svenska kanalerna gör allt för att skrämma bort de tittare de har.

Frågan är om TV3 lyssnar på tittarnas kritik eller om de är för upptagna med att skapa nya, hjärndöda dokusåpor i stil med "Wermland Forever" och "Lyckan I LA"?