27 maj, 2012

Eurovision Song Contest 2012 - Final

Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i finalen av Eurovision Song Contest. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.

1. Loreen - Euphoria (Sverige): Jag grät under kvällens framträdande. Loreen gör mig för ovanlighetens skull stolt över att svensk. Hon är fantastisk!

2. Ivi Adamou - La La Love (Cypern): Det här är Eurovision för mig. Grymt bra partylåt med stark refräng och bra sång!

3. Tooji - Stay (Norge): Jag älskar den här låten! Sången var inte perfekt i kväll heller men lite bättre än i semifinalen.

4. Anggun - Echo (You And I) (Frankrike): Jag älskar detta! Eurodance på franska kan inte gå fel hos mig.

5. Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac (Grekland): En av mina storfavoriter. Jag är väldigt svag för kitschig dancepop som detta. Nu fattas bara en fet clubremix. Heja!

6. Gaitana - Be My Guest (Ukraina): Härlig eurodisco och grym sångröst, om än lite skrikig. Låter lite som Taylor Dayne.

7. Jedward - Waterline (Irland): Jag älskar Jedward. Sången är som vanligt småfalsk, men jag blir så glad av Jedward. Låten är bra även om den inte kommer up i samma klass som "Lipstick".

8. Mandinga - Zaleilah (Rumänien): Svängigt och dansant med stark sång, men soundet hade gärna fått vara lite mer elektronisk för min del.

9. Pastora Soler - Quédate Conmigo (Spanien): Årets absolut bästa ballad. Gud, så bra hon sjunger!

10. Kurt Calleja - This Is The Night (Malta): Det här gillar jag, men låten hade blivit ännu bättre med ett fett housesound. Hoppas på en clubremix.

11. Gréta Salóme & Jónsi - Never Forget (Island): Den här låten har vuxit mycket för mig! Charmigt och vackert.

12. Compact Disco - Sound Of Our Hearts (Ungern): Låten har vuxit sedan semifinalen. Jag gillar den även om jag fortfarande tycker att soundet hade kunnat vara synthigare.

13. Donny Montell - Love Is Blind (Litauen): Han sjunger fortfarande bra och jag gillar discosoundet, men hans dans känns fortfarande lite för mycket. Jag föredrar dock clubremixen!

14. Nina Zilli - L'amore È Femmina (Italien): Svängigt men jag har lite svårt för den här typen av musik men hon sjunger väldigt bra och det är härligt att höra italienska i tävlingen igen!

15. Roman Lob - Standing Still (Tyskland): Inte riktigt min stil men killen sjunger som en gud.

16. Željko Joksimović - Nije Ljubav Stvar (Serbien): Bra sångröst och riktigt vacker låt, men ingen vinnare för mig.

17. Engelbert Humperdinck - Love Will Set You Free (Storbritannien): Jag är positivt överraskad. Stark sång och vacker melodi. Inte riktigt min stil, men mycket bättre än väntat!

18. Rona Nishliu - Suus (Albanien): Ännu ett bidrag som har vuxit sedan semifinalen men jag blir fortfarande lite irriterad av vissa "skrik".

19. Buranovskiye Babushki - Party For Everybody (Ryssland): De underbara tanterna sjunger inte speciellt bra och låten är billig, men åh vad gulliga de är! Jag vill bara krama om dem alla. Urgulligt, men ingen vinnare i mina öron.

20. Ott Lepland - Kuula (Estland): Killen kan sjunga och låten är vacker, men för seg för att vinna.

21. MayaSar - Korake Ti Znam (Bosnien-Hercegovina): Väldigt bra sångröst men låten är fortfarande för anonym för att vinna.

22. Can Bonomo - Love Me Back (Turkiet): Jag gav honom en andra chans och även om låten vuxit lite så känns det hela bara så... töntigt. Men sångaren är galet charmig!

23. Sabina Babayeva - When The Music Dies (Azerbajdzjan): Väldigt stark sångröst, men som med så många andra bidrag så är låten lite för släpig för att vinna.

24. Soluna Samay - Should've Known Better (Danmark): Ledsen, Danmark, men vilken otroligt tråkig låt ni har skickat. Dussinpop. Bra sångröst dock.

25. Kaliopi - Crno I Belo (Makedonien): Ännu en stark sångröst, men låten är för rockig för min smak.

26. Pasha Parfeny - Lăutar (Moldavien): Ännu en klämkäck låt som inte säger mig någonting.