19 maj, 2013

Eurovision Song Contest 2013 - Final

Så var Eurovision Song Contest över för den här gången. För min del hade det gärna fått pågå ett par veckor till, men det har varit ett väldigt starkt år, med många bra låtar i finalen, så det var svårt att lista mina favoriter. Vinnare blev Danmark, helt klart en värdig vinnare!

Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i finalen. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.

1. Ryan Dolan - Only Love Survives (Irland): Ni som följt min blogg vet att detta är en av mina stora favoritlåtar i år. Bra sånginsats och årets helt klart starkaste refräng. L’Irlande douze points!

2. Krista Siegfrids - Marry Me (Finland): Krista gör det igen! Jag älskar denna kitschiga låt och det blev inte sämre av det coola numret. Team ding dong!

3. Roberto Bellarosa - Love Kills (Belgien): Ännu en skön partylåt som har vuxit mycket sedan semifinalen! Charmiga Roberto har inte världens bästa uttal men låten är grymt bra!

4. Zlata Ognevich - Gravity (Ukraina): Jag älskar fortfarande det här. Vacker Eurovisionballad, vackert nummer och framför allt en grymt bra sångröst. Gåshud!

5. Margaret Berger - I Feed You My Love (Norge): Så skönt med electropop i tävlingen! Det här är en låt som behöver ett par lyssningar för att melodin ska sätta sig, men det är det helt klart värt, för låten blir bara bättre och bättre.

6. Aliona Moon - O Mie (Moldavien): Den här låten bara växer och växer! Väldigt bra sånginsats också, speciellt på de höga partierna. Gillar!

7. Emmelie De Forest - Only Teardrops (Danmark): Grymt bra sånginsats och låten är riktigt charmig. Etnopop som levererar!

8. Anouk - Birds (Nederländerna): Jag får fortfarande gåshud av det här! Det är avskalat och vackert. Inte direkt min musikstil men det är något med den mystiska och sorgliga melodin som fängslar mig.

9. Cezar - It's My Life (Rumänien): Det här bidraget har vuxit en hel del sedan semifinalen! Jag tycker fortfarande att operarösten är lite jobbig, men låten i sig är grymt cool. Ingen vinnare, men kommer att spelas flitigt hos mig i sommar!

10. Robin Stjernberg - You: Låten har vuxit sig stark hos mig sedan Melodifestivalen. Jag älskar hooken med de höga tonerna i refrängen och Robin är grymt charmig. Inte min favorit i kväll, men helt klart ett bra bidrag. Bra jobbat, Robin!

11. Cascada - Glorious (Tyskland): Ja, jag vet att låten på många ställen är pinsamt lik fjolårets vinnare, och det drar ner betyget. Men jag måste erkänna att jag trots allt gillar denna sköna dancepop. Inte speciellt originellt, men det funkar för mig.

12. Alyona Lanskaya - Solayoh (Vitryssland): Jag gillar det här faktiskt, även om det inte är någon vinnare. Sången var så där, men Eurovisionkitsch går oftast hem hos mig. Rekommenderar även clubremixen!

13. Bonnie Tyler - Believe In Me (Storbritannien): Jag gillar verkligen Bonnie Tyler, hon är en legend och har en unik röst. Låten är dock ingen vinnare då den är lite för seg. Men helt klart en godkänd Eurovisionballad. Bonnie är dock bättre än låten!

14. ByeAlex - Kedvesem (Zoohacker Remix) (Ungern): Jag gillar faktiskt den här låten, även om det inte alls är min stil. Ingen vinnare, men inte heller en förlorare. Den har vuxit massor för mig och sångaren är grymt charmig!

15. Farid Mammadov - Hold Me (Azerbajdzjan): Ännu en låt som har vuxit sedan semifinalen. Väldigt snyggt nummer och stark sånginsats, men låten i sig är för seg för att vinna, även om den är vacker. Godkänt!

16. Dina Garipova - What If (Ryssland): Stark sång och ett vacker låt. Jag är vanligtvis ingen stor balladälskare, men är svag för dramatiska Eurovisionballader som denna. Ingen vinnarlåt dock.

17. Eythor Ingi - Ég Á Líf (Island): Låten är vacker, men lite för mycket nittiotalsballad för min smak. Men grym sångröst dock!

18. Gianluca Bezzina - Tomorrow (Malta): Låten har vuxit något sedan semifinalen men är fortfarande för trist för att vinna. Men Gianluca sjunger bra och utstrålar glädje!

19. Birgit Õigemeel - Et Uus Saaks Alguse (Estland): Stark sånginsats! Låten är söt och charmig, men fortfarande för seg för att kunna vinna. Melodin är glömd direkt efter framträdandet.

20. Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani - Waterfall (Georgien): Fortfarande ingen favorit. De försöker vara Ell/Nikki men misslyckas. Smörigt och småfånigt sömnpiller. Bra sånginsats dock!

21. Marco Mengoni - L'essenziale (Italien): Snygg kille i kostym som sjunger ballad på italienska borde väl inte kunna gå fel? Nja. Fin sångröst, men låten är för anonym, trots att jag har lyssnat på den ett par gånger redan. Helt okej!

22. Amandine Bourgeois - L'enfer Et Moi (Frankrike): Jag brukar vara svag för de franska bidragen, men den här gången var det faktiskt inget vidare. Lite för "skitigt" för mig. De borde ha skickat en ballad istället.

23. Dorians - Lonely Planet (Armenien): Låten är för rockig i soundet för min smak, men jag gillar melodin och sångarens röst. Inget jag kommer att lyssna på efter tävlingen, men helt klart godkänt.

24. El Sueño De Morfeo - Contigo Hasta El Final (Spain): Söt men tråkig låt som tyvärr sabbas av sångerskans falsksång. Är det nerverna som spökar tro?

25. Koza Mostra Feat. Agathon Iakovidis - Alcohol Is Free (Grekland): Visst, jag förstår tanken bakom låten och numret har ju en viss charm, men jag får bara ont i huvudet av den här typen av musik.

26. Andrius Pojavis - Something (Litauen): Trist dussinlåt med dåligt engelskt uttal och kass sångröst. Hur kunde den gå till final?!

Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen och Eurovision.