16 maj, 2013

Eurovision Song Contest 2013 - Semifinal 2

Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2013. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.

1. Krista Siegfrids - Marry Me (Finland): Ni som har följt min blogg vet att jag älskar denna kitschiga låt och det blev inte sämre av det coola numret. Ding dong!

2. Margaret Berger - I Feed You My Love (Norge): Äntligen lite electropop i tävlingen! Det här är en låt som behöver ett par lyssningar för att melodin ska sätta sig, men det är det helt klart värt!

3. Valentina Monetta - Crisalide (Vola) (San Mareno): Jag gillar det här även om sången var lite svajig. Det är snyggt att låten börjar som en ballad. De hade dock tjänat på att korta ner balladdelen något. Ingen vinnare, men kommer att spelas hos mig!

4. Moran Mazor - Rak Bishvilo (Israel): Wow, vilken röst! Jag är ju svag för dramatiska Eurovisionballader, ofta från Israel, så den här ligger bra till hos mig, även om den inte är tillräckligt stark för att vinna.

5. Cezar - It's My Life (Rumänien): Alltså, jag är tvådelad. Jag gillar själva låten, den har ett skönt dancesound som går hem hos mig. Tyvärr så är killens operaröst rätt jobbig. Hade den framförts av en annan sångare så hade jag lätt röstat på den!

6. Elitsa Todorova & Stoyan Yankulov - Samo Shampioni (Bulgarien): Det här är så galet att jag gillar det! Inte mycket till melodi egentligen, och definitivt ingen vinnare, men rätt underhållande faktiskt!

7. ByeAlex - Kedvesem (Zoohacker Remix) (Ungern): Charmig låt och sångare, även om det inte alls är min stil egentligen. Ingen vinnare, men inte heller en förlorare. Charmvarning!

8. Farid Mammadov - Hold Me (Azerbajdzjan): Väldigt snyggt nummer och bra sånginsats, men låten i sig är lite för seg för att vinna, även om den är vacker. Helt okej!

9. Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni (Makedonien): Oj! Alltså, jag blir glad av det här, det är charmigt på något vis. Men samtidigt blir jag lite yr i skallen av det också. Killen sjunger rent i alla fall.

10. Dorians - Lonely Planet (Armenien): Låten är för rockig i soundet för min smak, men jag gillar melodin och sångarens röst. Inget jag kommer att lyssna på efter tävlingen, men helt klart godkänt.

11. Gianluca Bezzina - Tomorrow (Malta): Sött. Killen sjunger bra och utstrålar glädje, men låten är inget för mig. Inte dålig, men småtrist.

12. Eythor Ingi - Ég Á Líf (Island): Låten är vacker, men lite för mycket nittiotalsballad för min smak. Dessutom får jag countryvibbar av den, vilket aldrig är bra. Men grym sångröst dock!

13. Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani - Waterfall (Georgien): De sjunger bra, men det är något med låten och numret som känns töntigt, typ som svenska gruppen Fame. Inte direkt dåligt, men prettotråkigt.

14. Takasa - You And Me (Schweiz): Dussinlåt som är alldeles för klämkäckt för mig! Det enda jag gillar med detta nummer är den äldre mannen, han är gullig. De andra ser bara läskigt nyfrälsta ut.

15. Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko - Identitet (Albanien): Den ena killen sjunger grymt bra, men låten är inget för mig. På tok för rockigt.

16. PeR - Here We Go (Lettland): Rap och falsksång i refrängerna är ingen bra kombination för mig. Charmigt nummer på något vis, men det räcker inte.

17. Koza Mostra Feat. Agathon Iakovidis - Alcohol Is Free (Grekland): Alltså, numret har ju en viss charm, konstigt nog. Men jag får mest bara ont i huvudet av låten.

Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen och Eurovision.