17 juli, 2013

"Bög" och "fjolla" som skällsord

Jag vet inte vilket som är vidrigast: Personer som använder "bög" och "fjolla" som skällsord, eller de som ursäktar användandet istället för att ta till sig av kritiken.

Det är förstås lika illa med uttryck som "CP" och "kärring", men anledningen till just detta inlägg är en diskussion mellan två manliga släktingar. De pratade om att de ogillar Ernst Kirchsteiger, vilket de förstås har rätt att göra. Jag är inte heller något Kirchsteigerfan, men problemet var att männen kallade honom "fjollig" och "bögig".

Jag drar absolut inte alla över en kam, men denna jargong är tråkigt nog fortfarande väldigt accepterad, framför allt bland heterosexuella män. Antagligen är de bara avundsjuka på att Ernst är så populär och måste hävda sig genom att kalla honom "fjollig", något som ofta är en dödssynd bland män.

"Äsch, det är väl inte så farligt? Du vet ju hur grabbar är. Dessutom är de ju för gamla för att tänka om."

Jo, tack, jag vet mycket väl hur grabbar kan vara, men det är ingen ursäkt. Inte heller är det en ursäkt att skylla på ålder. Det gör mig dessutom arg när vissa försöker bagatellisera ens kritik av användadet. Förstår de inte hur dåligt det får folk att må?

Många menar säkert inget illa mot just homosexuella, och tänker inte ens på vad orden betyder. Men det spelar ingen roll. Effekten blir att "bögigt" stämplas som något negativt, vilket skapar mer fördomar, osäkerhet och förlegade könsroller, inte minst bland barn och ungdomar.

Detsamma gäller föräldrar som tvingar på barn könsroller. Jag vet inte hur många gånger jag har hört heterosexuella killar säga att de skulle vilja testa aktiviteter som anses vara typiskt "kvinnliga" (t.ex. ridning, inredning eller matlagning), men inte vågat av rädsla för att bli stämplade som bög. Det är inte okej att någon ska behöva känna så!

Man är aldrig för gammal eller för "grabbig" för att tänka om. Vi lever inte på femtiotalet längre så det är dags att uppdatera jargongen och släppa rädslan för det som är "fjolligt". I mina ögon är det betydligt "manligare" att vara tolerant, empatisk och öppen för olikheter.

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.