02 april, 2014

Trolljägarna - När polisen sviker

I går såg jag premiären av "Trolljägarna" på TV3, ett program där coola Robert Aschberg konfronterar fega människor som hotar och trakasserar folk på nätet. Att se fegisar som "Hult Hatar" konfronteras med saker de sagt och skrivit är så skönt. Trollen är inte lika tuffa när de inte kan gömma sig bakom datorskärmen.

Det är bra att någon tar tag i detta, då polisen oftast lägger ner anmälningar om näthat. För några år sedan blev jag själv utsatt för grova trakasserier och mordhot på nätet, men hade turen att få personen dömd. Jag minns hur nervös jag var då jag reste till Göteborg för att gå på rättegången. Men det kändes så skönt efteråt att ha fått upprättelse. Den historien kanske vore något för min självbiografiska bok?

Andra som utsatts för näthat brukar be mig om råd. Det är viktigt att offren får komma till tals och få den upprättelse de behöver. Men eftersom polisen ännu inte är tillräckligt bra på att hantera den här typen av brott brukar mitt bästa råd vara att vända sig till media. Först när media har uppmärksammat fallen brukar polisen vakna till liv.

Och om du inte får något gensvar från media, rekommenderar jag att du använder bloggar och andra sociala medier för att berätta om dina erfarenheter. På så sätt kan du få stöd från andra i samma situation. Men fortsätt ändå att göra polisanmälningar, även om de läggs ner, för då syns det i statistiken att något måste göras. Och förr eller senare kanske du når fram.

Sist men inte minst: Undvik att läsa hatkommentarer och meddelanden om möjligt. Man märker tidigt i en text vad det handlar om, så jag brukar radera inlägget utan att läsa. Lägg ingen energi på dessa nollor, det är de inte värda. Tänk dock på att det är en fördel att ta skärmdumpar av meddelanden och kommentarer som kan komma att behövas som bevis i en eventuell utredning.

Foto: Mathias Bigge.