15 maj, 2018

Margot Kidder är död

Foto: United Artists, 1969
Jag blev så ledsen när jag läste att skådespelaren Margot Kidder har avlidit, sextionio år gammal. Jag har varit ett fan av henne sedan barnsben då jag älskade "Superman"-filmerna. Lois Lane var min favoritkaraktär och väckte mitt intresse för journalistik och skrivande.

Som tonåring började jag se skräckfilmer och blev blixtförälskad i klassikerna "Black Christmas" (1974) och "The Amityville Horror" (1976) där Margot medverkade. Hennes omtalade karaktär i "Black Christmas", den tuffa Barb, är fortfarande en av mina favoritkaraktärer genom tiderna.

Det var också kul att se henne i den lilla men minnesvärda rollen som vän till Sally Fields karaktär Nora i den mysiga dramaserien "Brothers & Sisters". Som vuxen fick jag dessutom veta att Margot gjorde rösten till Gaia i den animerade serien "Captain Planet And The Planeteers" som jag älskade som barn.

Jag upplevde Margot som en stark och självständig person som aldrig var rädd för att stå upp mot orättvisor. Hon växte dessutom ännu mer i mina ögon när jag läste att hon var krigsmotståndare samt stöttade HBTQ-rättigheter. Vila i frid, Margot. Det blir tomt utan dig.

Jag vill avsluta med ett citat av Margot från 2008, då hon intervjuades av HBTQ-tidningen The Advocate.
"I'm not choosy at all! I'll do practically anything. I'm the biggest whore on the block. I live in a little town in Montana, and you have to drag me out of here to get to L.A., so I'm not readily available. But unless it's something sexist or cruel, I just love to work. I've done all sorts of things, but you just haven't seen them because they're often very bad and shown at 4 in the morning."