19 augusti, 2011

Recension: Greta Garbo Berättar av Sven Broman (1990)

Att jag älskar klassisk film är ingen hemlighet. Det är inte heller hemligt att skådespelaren Greta Garbo tillhör en av mina favoriter. I ”Greta Garbo Berättar” får vi höra journalist Sven Broman berätta om sina möten med den mytomspunna filmstjärnan.

Att finna trovärdiga böcker skrivna om Garbo är inte det lättaste. När någon är så pass "skygg" och "hemlighetsfull" som hon var sprids lätt rykten. Men i denna bok citeras Garbo ofta direkt, vilket gör att det man läser känns äkta. Sven Broman blev så småningom god vän med Garbo, vilket märks när man ser hur mycket hon öppnat upp sig för honom.

Något av det bästa med boken är att man får uppleva Garbos mindre kända humor. Flera gånger kom jag på mig själv med att småskratta åt hennes skämt och galna upptåg. Det var också intressant att få höra Garbos egen förklaring till varför hon slutade filma och lämnade Hollywood.

Boken får ett stort plus för att den innehåller massor av fantastiska bilder av stjärnan. Dessutom glädjer det mig att flera av Garbos personliga brev har inkluderats. Att läsa dem fick mig att känna mig nära den annars mystiska filmstjärnan.

”Greta Garbo Berättar” är en lättläst, mysig och väldigt intressant bok, som på ett hjärtligt vis ger oss en inblick i legendens liv. Boken är ett måste för Garbofans och alla som är intresserade av filmhistoria i allmänhet.

Spana gärna in mina övriga recensioner.