07 augusti, 2011

Recension: Spelar Roll av Hans Olsson (1993)

En av de första "komma ut"-böcker jag läste var "Spelar Roll", skriven av Hans Olsson. Boken gavs för första gången ut 1993, men jag upptäckte den först flera år senare, i slutet av högstadiet, då jag nyligen hade accepterat min egen homosexualitet.

I boken får vi följa Johan Alexander. Han går i nian och är en ganska självsäker och populär kille. Speciellt populär är han hos tjejerna, något Johan tycker är jobbigt eftersom han precis har accepterat att han gillar killar. Johan oroar sig för hur omgivningen ska reagera när de får veta sanningen och rädslan får honom att börja stöta bort sina närmaste vänner.

Jag var lite nervös inför att läsa om boken, så här elva år senare. Skulle den fortfarande vara lika bra som då? Svaret är ja. Hans Olsson bjuder på en intressant historia som är svår att lägga ifrån sig. Jag älskar hur han blandar humor och allvar, till exempel när Johan beskriver en av sina kvinnliga beundrares sovrum.

Jag tror att alla, oavsett ålder och sexuell läggning, kan känna igen sig i huvudpersonen. Tonårstiden är en kaotisk tid för oss alla, något författaren verkligen lyckas förmedla. Så många känslor och tankar som snurrar runt.

Jag kände igen mig extra mycket i kapitlet där Johan smyger runt på det lokala biblioteket för att låna böcker om homosexualitet, något jag själv gjorde innan jag hade kommit ut. Jag minns den där skräckblandade förtjusningen och rädslan för att bli påkommen.

Det enda negativa jag kan komma på är att det i början är lite svårt att skilja Johans vänner Stisse, Perra och Måns åt. I övrigt är "Spelar Roll" en lättsmält bok som alla, oavsett läggning och ålder, borde läsa!

När jag hade läst ut boken så fick jag separationsångest. Jag saknar Johan Alexander, vilket är ett bra betyg för en bokkaraktär. Jag kanske är fånig, men det hade varit kul med en uppföljare. Hur gick det sedan? Hur ser Johan Alexanders liv ut i dag? Man måste ju få drömma.

Missa för allt i världen inte "Spelar Roll" som går att köpa hos Adlibris, Ginza, CDON och Bokus.

Spana gärna in mina övriga recensioner.