27 oktober, 2013

Stresshantering - Våga vara oanträffbar

Jag har alltid haft en ganska låg stresströskel, men på senare år har jag blivit mycket bättre på att prioritera och sätta min egen hälsa i första hand. För att lättare varva ner har jag bland annat börjat stänga av mobilen på kvällarna och i perioder då jag känner mig extra stressad. Det är väldigt skönt!

Jag är även mindre aktiv på sociala medier kvällstid. Om folk vill något viktigt så går det alltid att skicka SMS eller mejla, så svarar jag när jag har tid. Jag tror att det är viktigt att känna sina begränsningar och faktiskt våga sätta gränser. Man har faktiskt ingen skyldighet att vara anträffbar dygnet runt. Och om någon blir sur för att man inte svarar så ligger det faktiskt hos dem, inte hos mig.

En annan sak jag har blivit bättre på är att tacka nej. Jag har alltid kunnat säga nej till orättvisor eller uppenbara elakheter. Men när det gäller enklare saker från människor jag tycker om har jag ibland fått skuldkänslor om jag tackat nej, oavsett hur snäll jag låtit när jag sagt det.

Men jag har blivit bättre på att tacka nej till saker jag inte vill/orkar/kan göra, samtidigt som jag väljer att lita på att de som älskar mig inte tar det personligt. Ingen kommer att tacka dig för att du bränner ut dig, så följ din magkänsla istället och gör det som känns bäst för dig!

Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om självkänsla.

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.