23 augusti, 2014

Favoritlåten: Kim Wilde - You Came (1988)

En av mina favoritlåtar är "You Came" med Kim Wilde. Den är tagen från succéalbumet "Close" från 1988 och släpptes som singel samma år. Låten blev en stor hit i Europa, bland annat här i Sverige där den låg etta på Trackslistan. Jag upptäckte låten omkring år 2000, då min fascination för åttiotalet vaknade till liv.

Förutom den vackra melodin och Kims unika röst är jag väldigt förtjust i den elektroniska produktionen med handklapp och andra åttiotalsljud. Min favoritdel är när Kim sjunger "Cos in the space of a year, I've watched the old me disappear."

Här nedanför kan ni se den tuffa videon som filmades i samband med att Kim var förband åt Michael Jackson på hans Europaturné 1988. Jag älskar Kims kläder och frisyr som fullkomligt skriker sent åttiotal. 2006 släppte Kim en ny version av "You Came", men den är för rockig för min smak, så jag håller mig till originalet.

Om du gillar "You Came" så finns låten på iTunes och Spotify, samt på den remastrade nyutgåvan av albumet "Close".

För att höra ännu mer bra musik, håll utkik på min nya bloggetikett "favoritlåtar", eller följ min favoritlista på YouTube som kommer att uppdateras flitigt framöver!