14 augusti, 2014

Mitt åttiotal

Jag är född 1984 och minns tyvärr inte så mycket från åttiotalet. En del av modet och kulturen fanns visserligen kvar en bra bit in på nittiotalet – då jag var barn – men det var inte förrän sommaren 2000 som min passion för årtiondet verkligen tog fart.

Det var en TV-reklam för samlingsboxen "Greatest Hits Of The 80's" som väckte mitt intresse. Den innehöll klipp ur videor med artister som Samantha Fox, Sandra, Kylie Minogue, Rick Astley, Kim Wilde och Bananarama. Jag föll pladask för de starka melodierna och den elektroniska ljudbild de flesta av låtarna hade.

Den dagen bestämde jag mig för att börja samla på skivor med de artister vars låtar jag tyckt bäst om i reklaminslaget. Nästan femton år senare har skivsamlingen vuxit till ett bibliotek och åttiotalskulturen har blivit en del av mitt liv.

Men det är inte bara musiken jag brinner för, utan även filmerna och TV-serierna. Jag menar, hur kan man motstå pampiga såpor som "Dynastin", "Dallas", "Varuhuset" och "Falcon Crest"?

Och vi får ju inte glömma det tuffa modet. Tro det eller ej: Jag älskar faktiskt de stora frisyrerna, de breda skärpen, benvärmarna, axelvaddarna och pastellfärgerna. Det brukar jag dock vara ensam om. Men så har jag alltid haft en förkärlek för sådant som är kitschigt och lite "too much", vilket beskriver åttiotalet ganska bra, i alla fall mitt åttiotal.

För kanske är det så att de som själva var med på den tiden helst vill glömma årtiondet – av olika anledningar – medan vi andra lite naivt romantiserar det? Så är det nog med alla tidsepoker.

Här nedanför har jag listat några av mina favoritlåtar från åttiotalet. De kan vara bra att börja med som nybörjare, i alla fall om man gillar synth-, disco- och popmusik. Kanske upptäcker du något helt nytt i listan, eller återupptäcker något du hade glömt eller förträngt? Nästa gång du ska ha åttiotalsfest så är spellistan ordnad.

Jag är medveten om att det finns så mycket mer musik från den tiden som inte jag lyssnar på, till exempel hårdrock och hiphop. Men kanske har ni läsare tips på fler åttiotalsklassiker ur andra genrer? Lämna gärna en kommentar och berätta om ditt åttiotal.

Spellista - Åttiotalspop för nybörjare:

A-ha - Take On Me
ABBA - Lay All Your Love On Me
Agnetha Fältskog - It's So Nice To Be Rich
Alphaville - Big In Japan
Ankie Bagger - Where Were You Last Night
Baltimora - Tarzan Boy
Bananarama - Venus
Belinda Carlisle - Heaven Is A Place On Earth
C.C. Catch - 'Cause You Are Young
Cyndi Lauper - Girls Just Want To Have Fun
Dead Or Alive - You Spin Me Round (Like A Record)
Divine - You Think You're A Man
Donna Summer - This Time I Know It's For Real
Duran Duran - A View To A Kill
Erasure - Sometimes
Frankie Goes To Hollywood - Relax
Gazebo - I Like Chopin
Grace - Ingen Kan Älska Som Vi
Howard Jones - What Is Love
Irene Cara - Flashdance... What A Feeling
Jason Donovan - Too Many Broken Hearts
Kim Wilde - Kids In America
Kylie Minogue - I Should Be So Lucky
Laura Branigan - Self Control
Lena Philipsson - Dansa I Neon
Lili & Susie - Oh Mama
Limahl - The Neverending Story
Madonna - Into The Groove
Mandy Smith - Positive Reaction
Mel & Kim - Respectable
Modern Talking - Brother Louie
Olivia Newton-John - Twist Of Fate
Paul Rein - Lady-O
Paula Abdul - Straight Up
Pernilla Wahlgren - Running For Cover
Pet Shop Boys - It's A Sin
Rick Astley - Never Gonna Give You Up
Sabrina - Boys (Summertime Love)
Samantha Fox - Touch Me (I Want Your Body)
Sandra - (I'll Never Be) Maria Magdalena
Secret Service - Flash In The Night
Sheena Easton - The Lover In Me
Sinitta - Toy Boy
So What - I Was Lucky
Stacey Q - Two Of Hearts
Stéphanie - One Love To Give
Style - Run For Your Life
Tiffany - I Think We're Alone Now
Tone Norum & Tommy Nilsson - All Som Jag Känner
Taylor Dayne - Tell It To My Heart
Troll - Jimmy Dean
Ultravox - Dancing With Tears In My Eyes
Whitney Houston - I Wanna Dance With Somebody (Who Loves Me)