23 maj, 2015

Eurovision Song Contest 2015 - Final

Här nedanför hittar ni min lista över låtarna i finalen av Eurovision Song Contest 2015, samt ett kort omdöme baserat på kvällens framträdande. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser en låt har. Spana även in mina inlägg från första och andra semifinalen.

1. Måns Zelmerlöw - Heroes (Sverige): Ni som följt min blogg vet att jag inte favoriserar våra birag bara för att jag är svensk, men Måns dancepop piggar verkligen upp. Dessutom sjunger han otroligt bra, ett riktigt proffs!

2. Loïc Nottet - Rhythm Inside (Belgien): Jag säger det igen: Vilken jävla skön röst killen har! Cool låt och skitsnyggt nummer som sticker ut.

3. Polina Gagarina - A Million Voices (Ryssland): Härligt med någon som verkligen kan sjunga. Jag gillar låten, den växer för varje lyssning och jag tror att den kommer i topp fem.

4. Guy Sebastian - Tonight Again (Australien): Åh så bra han är! Ett riktigt proffs med en grym sångröst. Jag gillar låten även om jag tycker att han borde ha tävlat med något i stil med hans singel "Like A Drum".

5. Nadav Guedj - Golden Boy (Israel): Som sagt, det här får mig på så bra humör! Låten växer och växer för varje lyssning. Dansant och charmigt. Jag älskar den!

6. Edurne - Amanecer (Spanien): Åh vad jag älskar den här låten! Jag var rädd att det inte skulle låta lika bra live men Edurne satte tonerna perfekt. Ser fram emot att följa henne i fortsättningen.

7. Maria Elena Kyriakou - One Last Breath (Grekland): I vanliga fall är jag ingen balladperson, men pampiga Eurovision-ballader går ofta hem hos mig, så även denna. Ingen vinnare, men helt klart minnesvärd.

8. Bojana Stamenov - Beauty Never Lies (Serbien): Ännu en låt som har vuxit för mig. Jag gillar att låten efter ett tag övergår i en uptempolåt. Häftigt nummer dessutom.

9. Elhaida Dani - I'm Alive (Albanien): Jag tycker att låten är grymt bra, och tack och lov så låter sången betydligt bättre i kväll än i semifinalen.

10. Mørland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me (Norge): Väldigt duktiga sångare som ger mig gåshud. Låten är lite för seg för mig, men har faktiskt vuxit sedan första lyssningen. Jag tror att de kan gå långt.

11. Elina Born & Stig Rästa - Goodbye To Yesterday (Estland): Den här har vuxit för mig sedan semifinalen. Det är fortfarande ingen vinnare för mig, men helt klart charmigt.

12. Electro Velvet - Still In Love With You (Storbritannien): Storbritannien brukar skicka kitschiga låtar som kommer sist, men jag brukar ju gillar kitsch. Den här går hem hos mig faktiskt. Ingen vinnare kanske, men den är kul. Gillar blandningen av gammalt och nytt.

13. Ann Sophie - Black Smoke (Tyskland): Ingen vinnare, men jag gillar det här. Cool sångare, snyggt nummer och en helt okej låt.

14. Aminata - Love Injected (Lettland): Oj, vilken pipa! Grym röst, men jag tycker att sångerskan och numret är bättre än själva låten. Men den växer. Hade nog tjänat på att vara mer uptempo.

15. Lisa Angell - N'oubliez Pas (Frankrike): Jag har alltid varit svag för franska Eurovision-ballader och så även denna gång. Ingen vinnarlåt kanske, men sången är stark och låten vacker.

16. Nina Sublatti - Warrior (Georgien): Jag gillar hennes inlevelse och stil. Men även om låten har vuxit något så känns den fortfarande för seg för att vinna tyvärr.

17. Il Volo - Grande Amore (Italien): Det här är charmigt och tonsäkert, helt klart. Men lite för mycket opera för min smak. Men trevligt att titta... förlåt, jag menar lyssna på.

18. Knez - Adio (Montenegro): Jag erkänner, låten har vuxit sedan semifinalen! Killen sjunger bra och har inlevelse. Snyggt nummer dessutom.

19. John Karayiannis - One Thing I Should Have Done (Cypern): Ännu en grym sångare med en söt bsllsd. Ingen vinnare kanske, men ett helt godkänt bidrag.

20. Maraaya - Here For You (Slovenien): Gulligt med hörlurarna, men sångerskans röst är på gränsen till jobbig. Det låter som om hon förvränger den i hopp om att låta cool. Låten är ingen hit heller, snarare dussinpop.

21. Voltaj - De La Capat/All Over Again (Rumänien): Helt okej låt med ett fint budskap, men den har tyvärr inte vuxit alls för mig sedan semifinalen.

22. Elnur Huseynov - Hour Of The Wolf (Azerbajdzjan): Bra röst och ett snyggt nummer, men precis som många andra låtar i år så lyfter den inte riktigt.

23. The Makemakes - I Am Yours (Österrike): Charmiga och musikaliska killar, men den här musikstilen går inte alls hem hos mig. Helt okej låt, men inget som sätter sig.

24. Monika Kuszyńska - In The Name Of Love (Polen): Fin sångröst, men låten är rätt mjäkig, som så många andra i år. Den har inte vuxit.

25. Boggie - Wars For Nothing (Ungern): Bra budskap men låten är på tok för seg. Jag somnade nästan.

26. Monika Linkytė & Vaidas Baumila - This Time (Litauen): Deras energi skrämmer mig. Färggrant, sliskigt glatt och alldeles för klämkäckt. De påminner lite om svenska Fame anno 2003, vilket inte är ett gott betyg i mina öron.

27. Genealogy - Face The Shadow (Armenien): Ledsen, men den här har inte vuxit alls för mig. Det är på tok för smörigt. Alldeles för många kockar i den här grytan.

Foto: Ailura

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , .