19 maj, 2015

Eurovision Song Contest 2015 - Semifinal 1

Här nedanför hittar ni min lista över låtarna i den första semifinalen av Eurovision Song Contest, samt ett kort omdöme baserat på kvällens framträdande. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser en låt har.

1. Loïc Nottet - Rhythm Inside (Belgien): Vilken läcker röst killen har! Skön låt och coolt nummer som sticker ut.

2. Polina Gagarina - A Million Voices (Ryssland): Härligt med någon som verkligen kan sjunga. Jag gillar låten, den växer för varje lyssning. Jag gissar på en finalplats.

3. Eduard Romanyuta - I Want Your Love (Moldavien): Den sliskiga scenshowen har mycket att önska och låten känns förlegad, men jag gillar ju plastpop à la Britney Spears anno 2000, så det går hem hos mig. Men definitivt ingen vinnare.

4. Maria Elena Kyriakou - One Last Breath (Grekland): I vanliga fall är jag ingen balladperson, men pampiga Eurovision-ballader går ofta hem hos mig, så även denna. Ingen vinnare, men helt klart minnesvärd.

5. Elhaida Dani - I'm Alive (Albanien): Jag tycker att låten är bra, men tyvärr håller inte rösten riktigt i kväll, det blir för skrikigt. De skulle ha sänkt låten en tonart eller två.

6. Uzari & Maimuna - Time (Vitryssland): Äntligen en uptempolåt. Jag gillar låten, även om den är på gränsen till "too much", men kommer garanterat att spelas flitigt här hemma. Nu fattas bara en skön remix.

7. Elina Born & Stig Rästa - Goodbye To Yesterday (Estland): Charmigt på något vis, och tonsäkert. Men ingen vinnare i mina öron.

8. Trijntje Oosterhuis - Walk Along (Nederländerna): Ännu en duktig sångare men låten är så där. Inte dålig men inte heller en hit.

9. Bojana Stamenov - Beauty Never Lies (Serbien): Ännu en låt vars verser är starkare än refrängen. Men jag gillar att låten efter ett tag övergår i en uptempolåt. Men jag kan inte säga att den är en favorit.

10. Nina Sublatti - Warrior (Georgien): Jag gillar hennes inlevelse och stil, men jag tycker inte att det händer så mycket i låten, den är för platt.

11. Daniel Kajmakoski - Autumn Leaves (Makedonien): Det började bra, men jag blev besviken på den trista refrängen. Verserna var bättre.

12. Voltaj - De La Capat/All Over Again (Rumänien): Helt okej låt med ett fint budskap, men den behöver rätt många lyssningar för att fastna.

13. Boggie - Wars For Nothing (Ungern): Bra budskap men låten är på tok för seg. Jag somnade nästan.

14. Genealogy - Face The Shadow (Armenien): Oj, nu blev det visst musikal. Det är på tok för smörigt. Alldeles för många kockar i den här grytan.

15. Anti Social Media - The Way You Are (Danmark): Fy så klämkäckt, och sångarens röst är rätt jobbig.

16. Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina Mun Pitää (Finland): Jag och punkrock går inte alls ihop tyvärr.

Foto: Ailura

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , .