27 februari, 2016

Melodifestivalen 2016 - Deltävling 4

Så var den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen över. En stor eloge till Gina Dirawi, Sarah Dawn Finer och Jon-Henrik Fjällgren med kör som förgyllde kvällen med ett underbart pausnummer. Molly Sandén och Frans gick direkt till final, medan Dolly Style och Panetoz gick till Andra chansen. Mina personliga favoriter var Frans, Dolly Style och Molly Sandén.

Frans imponerade verkligen med en fin sångröst och en riktigt vacker poplåt. Jag gillar "If I Were Sorry", även om den förstås hade fått vara mer upptempo och elektronisk för min del. Jag har länge haft svårt för Molly Sandén som artist, mycket på grund av hennes låtmaterial. Det har inte tilltalat mig alls. Men "Youniverse" är hennes bästa låt hittills i mina öron, även om den stundtals påminner om flera tidigare vinnarlåtar, typ "Euphoria". Bra sånginsats dock.

Jag gillade Dolly Styles förra låt i tävlingen, även om den snabbt blev tjatig. "Rollercoaster" är också en kul plastpoplåt som fastnar snabbt. Jag tyckte dock inte att tjejerna sjöng så bra live. Dessutom är deras uppträdanden alltid så fåniga. Men som sagt, låten är rätt bra.

Panetoz musik är charmig och får mig alltid att le. "Håll Om Mig Hårt" är inget som kommer att spelas sönder hemma hos mig, men låten är ett trevligt inslag i startfältet och de var helt klart värda att gå vidare. Linda Bengtzing gick upp på scenen och gjorde ett proffsigt framträdande. Hon är sig själv rakt igenom. "Killer Girl" är ingen låt jag kommer att lyssna på speciellt mycket efter festivalen, men all heder åt Linda för att hon gör sin grej.

Jag gillar ju inte hårdrock, men Eclipse gjorde grymt bra ifrån sig. "Runaways" är en helt okej rocklåt, inget som faller mig i smaken, men sångaren sjöng väldigt bra och det är roligt att se något som sticker ut. Jag är inget Martin Stenmarck-fan och hade inte speciellt höga förhoppningar på hans bidrag. "Du Tar Mig Tillbaks" är tyvärr tråkigare än jag hade trott. Martin sjunger alltid bra, men han behöver bättre låtmaterial.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , .