01 mars, 2016

Oscarsgalan 2016

I söndags natt var jag traditionsenligt vaken och såg Oscarsgalan. Det är alltid lika kul att se programmet live och samtidigt kommentera det hela på mitt Twitterkonto. Chris Rock var grymt rolig i programledarrollen och gav flera gliringar åt evenemanget och bristen på mångfald bland de nominerade. Förhoppningsvis leder det till förändring.

Jag blev förstås överlycklig när svenska Alicia Vikander vann en Oscar för bästa kvinnliga biroll i filmen "The Danish Girl". Hon har verkligen kommit långt sedan rollen som Jossan i SVT:s såpopera "Andra Avenyn". Det känns häftigt att ha följt hennes karriär från början.

Sedan var det givetvis kul att se Leonardo DiCaprio få sin allra första Oscar för rollen i "The Revenant". Leo var ju en av mina första kändisförälskelser på nittiotalet efter att jag hade sett "Titanic". En annan höjdpunkt var Lady Gagas rörande framförande av låten "Til It Happens To You" samt minnesinslaget där bland andra Wes Craven, Christopher Lee, Omar Sharif, Maureen O'Hara, James Horner och David Bowie hyllades.

Jag vill slutligen tacka min kära vän Maria Jilina som höll mig sällskap på Skype under hela galan. Det var riktigt kul. Maria, det gör vi om nästa år va?