13 mars, 2016

Melodifestivalen 2016 - Final

Så var Melodifestivalen över för den här gången. Vinnare blev Frans med låten "If I Were Sorry". Han var helt klart en värdig vinnare. Frans sjunger bra och låten växer för varje lyssning. Jag tror dock inte att det blir någon vinst för Sverige i Eurovision Song Contest, men det är kul att nya artister får ta plats i tävlingen och jag håller tummarna för Frans.

Hur ska jag sammanfatta årets tävling? Överlag tycker jag att det har varit ovanligt låg kvalité på låtarna, men jag har i alla fall lyckats hitta några favoriter. Förutom Frans tyckte jag bäst om David Lindgren, Oscar Zia, SaRaha och Robin Bengtsson. Dessutom hade flera av låtarna vuxit sedan deltävlingarna, framför allt Panetoz, Wictoria och Boris René.

William Spetz och Gina Dirawi var klockrena som programledare och det var lika kul som alltid att återse Sarah Dawn Finer hysteriska karaktär Lynda Woodruff. Bäst var förstås pausnumret där vi fick återse tidigare schlagerstjärnor i ett medley. Showen levde upp extra mycket när Magnus Carlsson, Martin Rolinski från BWO, Nanne Grönvall och After Dark uppträdde.

Vilka låtar var dina favoriter i finalen? För att läsa mina tankar om deltävlingarna, spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .