Så var Melodifestivalen över för den här gången. Vinnare blev Frans med låten "If I Were Sorry". Han var helt klart en värdig vinnare. Frans sjunger bra och låten växer för varje lyssning. Jag tror dock inte att det blir någon vinst för Sverige i Eurovision Song Contest, men det är kul att nya artister får ta plats i tävlingen och jag håller tummarna för Frans.
Hur ska jag sammanfatta årets tävling? Överlag tycker jag att det har varit ovanligt låg kvalité på låtarna, men jag har i alla fall lyckats hitta några favoriter. Förutom Frans tyckte jag bäst om David Lindgren, Oscar Zia, SaRaha och Robin Bengtsson. Dessutom hade flera av låtarna vuxit sedan deltävlingarna, framför allt Panetoz, Wictoria och Boris René.
William Spetz och Gina Dirawi var klockrena som programledare och det var lika kul som alltid att återse Sarah Dawn Finer hysteriska karaktär Lynda Woodruff. Bäst var förstås pausnumret där vi fick återse tidigare schlagerstjärnor i ett medley. Showen levde upp extra mycket när Magnus Carlsson, Martin Rolinski från BWO, Nanne Grönvall och After Dark uppträdde.
Vilka låtar var dina favoriter i finalen? För att läsa mina tankar om deltävlingarna, spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.
Läs även andra bloggares åsikter om Melodifestivalen, SaRaha, nöje, BWO, David Lindgren, Frans, Magnus Carlsson, Martin Rolinski, Eurovision, musik, Nanne Grönvall, Oscar Zia, kultur, TV, Robin Bengtsson, TV-program, William Spetz, Gina Dirawi, Eurovision Song Contest, Panetoz, Wictoria, Boris René, After Dark.
Visar inlägg med etikett David Lindgren. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett David Lindgren. Visa alla inlägg
13 mars, 2016
13 februari, 2016
Melodifestivalen 2016 - Deltävling 2
Den andra deltävlingen av Melodifestivalen bjöd på betydligt bättre låtar än föregångaren. David Lindgren och Wictoria gick direkt till final, medan Molly Pettersson Hammar och Isa gick till Andra chansen. Mina personliga favoriter var David Lindgren, Krista Siegfrids och Molly Pettersson Hammar.
Det jag gillar med David är att han både sjunger och dansar bra, samt fortsätter göra elektronisk dancepop precis i min smak. "We Are Your Tomorrow" var den bästa låten i kväll. Jag är ett fan av Krista och älskade hennes album "Ding Dong!" från 2013. Hon sjöng bra i kväll och bjöd på ett snyggt nummer. Jag gillar "Faller", även om den inte är så stark som jag hade hoppats. Men den växer för varje lyssning. Snälla Krista, kom tillbaka till Sverige snart igen!
Förra året var Molly Pettersson Hammar en av mina favoriter i den första deltävningen. Även denna gång gick hon hem hos mig. Låten "Hunger" är dessutom, till min glädje, lite mer elektronisk i soundet än föregångaren. Det kändes skönt att hon fick gå direkt till final denna gång.
Jag gillade Isas förra låt i tävlingen, "Don't Stop". Men som så många andra återvänder hon med en "seriösare" låt. "I Will Wait" är en vacker ballad, men definitivt ingen vinnare. Vi får hoppas att hon återvänder nästa år igen, fast med en ny upptempolåt.
Wiktoria imponerade på mig med sin coola sångröst. "Save Me" är en trallvänlig poplåt som stundtals doftar lite country. Helt klart värd att gå till final, men låten är inget som kommer att spelas hemma hos mig. Victor och Natten gjorde ett snyggt framträdande i kväll. Men även om låten "100%" är trevlig så är det helt enkelt inte min stil tyvärr.
Sist och tyvärr minst i kväll blev den rutinerade killtrion. Jag kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i vare sig Patrik Isaksson, Tommy Nilsson eller Uno Svenningsson. Visst, de är duktiga sångare alla tre, men musiken tilltalar mig inte alls. "Håll Mitt Hjärta Hårt" är alldeles för seg för min smak. Ledsen, killar.
Vilka var dina favoriter i kväll? Lämna gärna en kommentar!
Läs även andra bloggares åsikter om Melodifestivalen, Wiktoria, nöje, kultur, TV, pop, Patrik Isaksson, Tommy Nilsson, disco, David Lindgren, Isa, Uno Svenningsson, schlager, Krista Siegfrids, Molly Pettersson Hammar, musik, TV-program, dance, SVT, recension.
Det jag gillar med David är att han både sjunger och dansar bra, samt fortsätter göra elektronisk dancepop precis i min smak. "We Are Your Tomorrow" var den bästa låten i kväll. Jag är ett fan av Krista och älskade hennes album "Ding Dong!" från 2013. Hon sjöng bra i kväll och bjöd på ett snyggt nummer. Jag gillar "Faller", även om den inte är så stark som jag hade hoppats. Men den växer för varje lyssning. Snälla Krista, kom tillbaka till Sverige snart igen!
Förra året var Molly Pettersson Hammar en av mina favoriter i den första deltävningen. Även denna gång gick hon hem hos mig. Låten "Hunger" är dessutom, till min glädje, lite mer elektronisk i soundet än föregångaren. Det kändes skönt att hon fick gå direkt till final denna gång.
Jag gillade Isas förra låt i tävlingen, "Don't Stop". Men som så många andra återvänder hon med en "seriösare" låt. "I Will Wait" är en vacker ballad, men definitivt ingen vinnare. Vi får hoppas att hon återvänder nästa år igen, fast med en ny upptempolåt.
Wiktoria imponerade på mig med sin coola sångröst. "Save Me" är en trallvänlig poplåt som stundtals doftar lite country. Helt klart värd att gå till final, men låten är inget som kommer att spelas hemma hos mig. Victor och Natten gjorde ett snyggt framträdande i kväll. Men även om låten "100%" är trevlig så är det helt enkelt inte min stil tyvärr.
Sist och tyvärr minst i kväll blev den rutinerade killtrion. Jag kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i vare sig Patrik Isaksson, Tommy Nilsson eller Uno Svenningsson. Visst, de är duktiga sångare alla tre, men musiken tilltalar mig inte alls. "Håll Mitt Hjärta Hårt" är alldeles för seg för min smak. Ledsen, killar.
Vilka var dina favoriter i kväll? Lämna gärna en kommentar!
Läs även andra bloggares åsikter om Melodifestivalen, Wiktoria, nöje, kultur, TV, pop, Patrik Isaksson, Tommy Nilsson, disco, David Lindgren, Isa, Uno Svenningsson, schlager, Krista Siegfrids, Molly Pettersson Hammar, musik, TV-program, dance, SVT, recension.
09 mars, 2013
Melodifestivalen 2013 - Final
Det har varit ett ganska svagt år för Melodifestivalen med trista låtar, falsksång och överexponerade låtskrivare. Men det har funnits ett par ljusglimtar. Flera av mina favoriter åkte ut för länge sedan men finalen var ändå riktigt underhållande, mycket tack vare Carola, Loreen och La Camilla!
Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i finalen av Melodifestivalen 2013. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.
1. Anton Ewald - Begging: Inte världens bästa sångare, men jag är galen i det klubbiga soundet, speciellt de elektoniska tonerna i introt. Helt klart kvällens coolaste låt!
2. Robin Stjernberg - You: Låten har vuxit sig väldigt stark hos mig de senaste veckorna. Jag älskar hooken med de höga tonerna i refrängen. Robin har stundtals haft svårt att komma upp i dem, vilket är synd, men han är helt klart en värdig vinnare!
3. David Lindgren - Skyline: Visst, det här är en riktig Dannykopia, men låten är bättre än många andra i kväll. Jag gillar ju klubbmusik. Synd bara att det blev rätt många sura toner i kväll. Bättre lycka nästa gång!
4. Yohio - Heartbreak Hotel: Lite för rockig i soundet för min smak och sånginsatsen är inte den bästa, men låten har något speciellt och Yohio är riktigt cool. Jag föredrar dock houseremixen av Axento.
5. Ulrik Munther - Tell The World I'm Here: Duktig sångare och i år var låten betydligt starkare än fjolårets sömnpiller. Ingen storfavorit för mig men helt klart godkänd.
6. Louise Hoffsten - Only The Dead Fish Follow The Stream: Jag har alltid gillat Louise, hon har en vacker röst och en mysig personlighet, men hennes musik är inte riktigt min stil. Låten är dock charmig och klart bättre än många andra.
7. State Of Drama - Falling: Melodin är vacker och sångaren sjunger grymt bra. Men låten är för anonym och för rockig i soundet för min smak. Gruppen är liksom bättre än låten. Helt okej, men ingen vinnare i mina öron.
8. Sean Banan - Copacabanana: Säga vad man vill om Sean men han är i alla fall underhållande! Som jag sa sist så är inte låten lika catchy som hans förra bidrag, men Sean är så galen att det inte gör något. Ingen vinnare i mina öron, men kul med något udda.
9. Ralf Gyllenhammar - Bed On Fire: Det är inte dåligt, Ralf sjunger ju bra. Men den här typen av musik säger mig ingenting. Det blir bara tråkigt.
10. Ravaillacz - En Riktig Jävla Schlager: Som jag har sagt tidigare så är grabbarna charmiga och Tommy en grym sångare. Men låten är för klämkäck och för mycket dansband för mig.
Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.
Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i finalen av Melodifestivalen 2013. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.
1. Anton Ewald - Begging: Inte världens bästa sångare, men jag är galen i det klubbiga soundet, speciellt de elektoniska tonerna i introt. Helt klart kvällens coolaste låt!
2. Robin Stjernberg - You: Låten har vuxit sig väldigt stark hos mig de senaste veckorna. Jag älskar hooken med de höga tonerna i refrängen. Robin har stundtals haft svårt att komma upp i dem, vilket är synd, men han är helt klart en värdig vinnare!
3. David Lindgren - Skyline: Visst, det här är en riktig Dannykopia, men låten är bättre än många andra i kväll. Jag gillar ju klubbmusik. Synd bara att det blev rätt många sura toner i kväll. Bättre lycka nästa gång!
4. Yohio - Heartbreak Hotel: Lite för rockig i soundet för min smak och sånginsatsen är inte den bästa, men låten har något speciellt och Yohio är riktigt cool. Jag föredrar dock houseremixen av Axento.
5. Ulrik Munther - Tell The World I'm Here: Duktig sångare och i år var låten betydligt starkare än fjolårets sömnpiller. Ingen storfavorit för mig men helt klart godkänd.
6. Louise Hoffsten - Only The Dead Fish Follow The Stream: Jag har alltid gillat Louise, hon har en vacker röst och en mysig personlighet, men hennes musik är inte riktigt min stil. Låten är dock charmig och klart bättre än många andra.
7. State Of Drama - Falling: Melodin är vacker och sångaren sjunger grymt bra. Men låten är för anonym och för rockig i soundet för min smak. Gruppen är liksom bättre än låten. Helt okej, men ingen vinnare i mina öron.
8. Sean Banan - Copacabanana: Säga vad man vill om Sean men han är i alla fall underhållande! Som jag sa sist så är inte låten lika catchy som hans förra bidrag, men Sean är så galen att det inte gör något. Ingen vinnare i mina öron, men kul med något udda.
9. Ralf Gyllenhammar - Bed On Fire: Det är inte dåligt, Ralf sjunger ju bra. Men den här typen av musik säger mig ingenting. Det blir bara tråkigt.
10. Ravaillacz - En Riktig Jävla Schlager: Som jag har sagt tidigare så är grabbarna charmiga och Tommy en grym sångare. Men låten är för klämkäck och för mycket dansband för mig.
Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.
02 februari, 2013
Melodifestivalen 2013 - Deltävling 1
Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i den första deltävlingen av Melodifestivalen 2013. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.
1. David Lindgren - Skyline: Riktigt skön, Dannydoftande dancepop. Lite svajig sång här och där, och inte så nyskapande direkt, vi har sett och hört det förr. Men helt klart bästa låten i ett rätt svagt startfält.
2. Mary N'diaye - Gosa: Jag gillar den här låten, den gör mig glad, även om refrängen är lite tjatig. Mary är cool! Önskar dock att hon hade tävlat med singeln "Big Dreamer" istället. Då hade hon hamnat överst på min lista.
3. Yohio - Heartbreak Hotel: Lite för rockig i soundet för min smak, men låten har något speciellt, lite Tokio Hotel så där. Yohio var cool på scenen och sången mycket starkare än på genrepet. Men jag hade förstås föredragit en mer elektronisk produktion.
4. Michael Feiner & Caisa - We're Still Kids: Jag gillar ju housemusik men Caisas falsksång sabbade tyvärr det hela. Dessutom så avskyr jag saxofoner. Men ett plus för det annars sköna partysoundet.
5. Cookies 'N' Beans - Burning Flags: Fredrik Kempe... igen. Suck. Helt okej sånginsats men en rätt tråkig låt som är på tok för mycket countryschlager för min smak.
6. Anna Järvinen - Porslin: Ännu en duktig sångerska, men även om låten är vacker så är den på tok för tråkig för att jag ska lägga den på minnet. En riktig nittiotalsballad.
7. Eric Gadd - Vi Kommer Aldrig Att Förlora: Jag brukar inte tycka att Eric sjunger så bra live. I kväll höll sången. Synd bara att låten är så trist.
8. Jay-Jay Johanson - Paris: Jag hade hoppats på en riktigt skön synthpoplåt, men icke. Detta är charmigt men på tok för segt för min smak. Var är syntharna, Jay-Jay?
Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.
1. David Lindgren - Skyline: Riktigt skön, Dannydoftande dancepop. Lite svajig sång här och där, och inte så nyskapande direkt, vi har sett och hört det förr. Men helt klart bästa låten i ett rätt svagt startfält.
2. Mary N'diaye - Gosa: Jag gillar den här låten, den gör mig glad, även om refrängen är lite tjatig. Mary är cool! Önskar dock att hon hade tävlat med singeln "Big Dreamer" istället. Då hade hon hamnat överst på min lista.
3. Yohio - Heartbreak Hotel: Lite för rockig i soundet för min smak, men låten har något speciellt, lite Tokio Hotel så där. Yohio var cool på scenen och sången mycket starkare än på genrepet. Men jag hade förstås föredragit en mer elektronisk produktion.
4. Michael Feiner & Caisa - We're Still Kids: Jag gillar ju housemusik men Caisas falsksång sabbade tyvärr det hela. Dessutom så avskyr jag saxofoner. Men ett plus för det annars sköna partysoundet.
5. Cookies 'N' Beans - Burning Flags: Fredrik Kempe... igen. Suck. Helt okej sånginsats men en rätt tråkig låt som är på tok för mycket countryschlager för min smak.
6. Anna Järvinen - Porslin: Ännu en duktig sångerska, men även om låten är vacker så är den på tok för tråkig för att jag ska lägga den på minnet. En riktig nittiotalsballad.
7. Eric Gadd - Vi Kommer Aldrig Att Förlora: Jag brukar inte tycka att Eric sjunger så bra live. I kväll höll sången. Synd bara att låten är så trist.
8. Jay-Jay Johanson - Paris: Jag hade hoppats på en riktigt skön synthpoplåt, men icke. Detta är charmigt men på tok för segt för min smak. Var är syntharna, Jay-Jay?
Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.
24 juli, 2012
David Lindgren - Get It Started
Sångaren David Lindgren tog Sverige med storm i Melodifestivalen 2012 där han kom fyra med partylåten "Shout It Out". Nu har han släppt debutalbumet "Get It Started" som även innehåller nya singeln "Rendezvous".Jag är inte intresserad av ballader, men som tur är kan man på iTunes köpa de låtar man gillar bäst så jag införskaffade de dancelåtarna "Rendezvous", "Hey", "Shout It Out", "Save Me Now", "Best Part" och "On The Dancefloor".
"Get It Started" finns nu på iTunes, Spotify, CDON och Ginza. Missa inte detta sköna partyalbum!
Låtlista till "Get It Started":
1. Rendezvous
2. Hey
3. Shout It Out
4. Save Me Now
5. Perfect Crime
6. Get Started
7. Best Part
8. On The Dancefloor
9. Encore
10. Shout It Out (Acoustic Version)
11 februari, 2012
Melodifestivalen 2012 - Deltävling 2
Här nedanför hittar ni min topplista över kvällens bidrag i Melodifestivalens andra deltävling. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att svenska folket röstar. Det var ett väldigt starkt startfält denna vecka med fler låtar än vanligt som föll mig i smaken. Härlig mellanakt med Håkan Lidbo också! Spana gärna in min recension av förra veckans deltävling.
1. Mimi Oh - Det Går För Långsamt: Som ni tidigare läst i min blogg så fullkomligt ÄLSKAR jag Mimi Oh. Det här en själslig orgasm för en åttiotalsälskare som jag. Hoppas självklart på en lång italoremix av låten.
2. Andreas Lundstedt - Aldrig Aldrig: Jag älskar Andreas, han är en grym sångare och är som bäst när han gör discopop som detta. Hade dock föredragit en engelsk text. Hoppas på ett helt soloalbum av Andreas i samma stil.
3. David Lindgren - Shout It Out: Wow! Vilken positiv överraskning. Modern dancepop med Lady Gaga-vibbar. Jag gillar det här!
4. Timoteij - Stormande Hav: Jag gillar när man blandar folkmusik med modern pop. Refrängen känns dock lite platt, men den kommer nog att växa. Bra, men ingen vinnare för mig.
5. Ulrik Munther - Soldiers: Ulrik är en grymt duktig artist, men den här låten faller mig inte i smaken. Den är för platt.
6. Sonja Aldén - I Din Himmel: Oj, nu hamnade vi på nittiotalet igen. Sonja sjunger otroligt bra, men jag är så trött på svenska schlagerballader. Gäsp.
7. Top Cats - Baby Doll: Bland annat skriven av underbara Susie Päivärinta från Lili & Susie. Duktiga killar och stark melodi, men jag har väldigt svårt för rockabillymusik tyvärr.
8. Thomas Di Leva - Ge Aldrig Upp: Thomas verkar vara helt underbar och jag gillar att han går sin egen väg. Men hans musik är inget för mig.
1. Mimi Oh - Det Går För Långsamt: Som ni tidigare läst i min blogg så fullkomligt ÄLSKAR jag Mimi Oh. Det här en själslig orgasm för en åttiotalsälskare som jag. Hoppas självklart på en lång italoremix av låten.
2. Andreas Lundstedt - Aldrig Aldrig: Jag älskar Andreas, han är en grym sångare och är som bäst när han gör discopop som detta. Hade dock föredragit en engelsk text. Hoppas på ett helt soloalbum av Andreas i samma stil.
3. David Lindgren - Shout It Out: Wow! Vilken positiv överraskning. Modern dancepop med Lady Gaga-vibbar. Jag gillar det här!
4. Timoteij - Stormande Hav: Jag gillar när man blandar folkmusik med modern pop. Refrängen känns dock lite platt, men den kommer nog att växa. Bra, men ingen vinnare för mig.
5. Ulrik Munther - Soldiers: Ulrik är en grymt duktig artist, men den här låten faller mig inte i smaken. Den är för platt.
6. Sonja Aldén - I Din Himmel: Oj, nu hamnade vi på nittiotalet igen. Sonja sjunger otroligt bra, men jag är så trött på svenska schlagerballader. Gäsp.
7. Top Cats - Baby Doll: Bland annat skriven av underbara Susie Päivärinta från Lili & Susie. Duktiga killar och stark melodi, men jag har väldigt svårt för rockabillymusik tyvärr.
8. Thomas Di Leva - Ge Aldrig Upp: Thomas verkar vara helt underbar och jag gillar att han går sin egen väg. Men hans musik är inget för mig.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)