10 maj, 2017

Eurovision Song Contest 2017 - Semifinal 1

I går ägde den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2017 rum och Moldavien, Azerbajdzjan, Grekland, Sverige, Portugal, Polen, Armenien, Australien, Cypern och Belgien gick vidare till final. Jag har valt att endast fokusera på de bidrag jag tyckte om i stället för att kommentera samtliga låtar.

Det var tyvärr lite för många ballader i den här semifinalen, och många av dem var helt okej, men inte tillräckligt starka för att sticka ut. Men jag lyckades ändå hitta ett par favoriter. Sveriges Robin Bengtsson var förstås bra med den moderna "I Can't Go On", även om sången var lite svajig i går kväll.

Mina andra favoriter var Greklands Demy med den dansvänliga discolåten "This Is Love" samt de electrodoftande "Paper" med Islands Svala, "Skeletons" med Azerbajdzjans Dihaj och "Line" med Lettlands Triana Park. Sist men inte minst: Montenegros Slavko Kalezić dansade sig rakt in i mitt hjärta med gaydiscolåten "Space". Synd bara att han inte sjöng så bra live. Och den där dansen... Nåja, jag gillar ju sådant som är "too much".

Och även om de inte var några vinnare i mina öron så vill jag ge stora plus till Portugals Salvador Sobral med den mysiga balladen "Amar Pelos Dois", Moldaviens Sunstroke Project med den galet charmiga "Hey, Mamma!" och Armeniens Artsvik med coola "Fly With Me". De var helt klart värda att gå till final.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , .