11 maj, 2017

Eurovision Song Contest 2017 - Semifinal 2

I kväll ägde den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2017 rum och Bulgarien, Vitryssland, Kroatien, Ungern, Danmark, Israel, Rumänien, Norge, Nederländerna och Österrike gick vidare till final. Jag har valt att endast fokusera på de bidrag jag tyckte om i stället för att kommentera samtliga låtar.

Denna semifinal höll betydligt högre kvalité. Jag är ju såld på elektronisk dancepop så mina storfavoriter var förstås Israels IMRI med "I Feel Alive", Makedoniens Jana Burčeska med "Dance Alone", Serbiens Tijana Bogićević med "In Too Deep" och Estlands Koit Toome & Laura med "Verona". De senare borde dock ha tävlat med den underbara 1985-remixen i stället.

Resten då? Schweiz Timebelle med "Apollo" bjöd på en finstämd låt med vacker sång, Bulgariens Kristian Kostov med "Beautiful Mess", Ungerns Joci Pápai med "Origo" och Danmarks Anja Nissen med "Where I Am" likaså. Helt klart värdiga finalister.

Och jag är lite svag för Rumäniens charmiga Ilinca & Alex Florea med "Yodel It!", den fick mig på bra humör. Även Irlands Brendan Murray sjöng vackert i balladen "Dying To Try". Så ett par plus till dem.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , .