17 maj, 2005

Melodifestivalen 2005 - Final

Nu har det gått några veckor sedan finalen av Melodifestivalen. Jag har därför sammanfattat den svenska finalen och kommenterat alla låtar en gång till. Delvis för att flera av låtarna har vuxit efter alla genomlyssningar.

Jag tycker att vinnaren "Las Vegas" med Martin Stenmarck är helt okej, även om jag inte tycker att den borde ha vunnit. Låten är inte direkt min stil, men Martin sjunger väldigt bra och har karisma. Jag har köpt maxisingeln och lyssnar hellre på clubremixen.

"Fame Factory"-deltagaren Linda Bengtzings schlagerdänga "Alla Flickor" var ingen favorit i början, men jag har nu ändrat uppfattning. Låten har vuxit, den behövde ett par lyssningar. Linda har en stark röst och en härlig utstrålning. Jag tror att "Alla Flickor" kommer att spelas absolut mest av låtarna från årets festival.

Sanne Salomonsen är en duktig artist och även om hennes låt "Higher Ground" inte är någon favorit så har den också vuxit. Jag tycker dock att Sannes framträdande från delfinalen var betydligt bättre än det hon gjorde i finalen.

Jimmy Janssons "Vi Kan Gunga" är fortfarande en rätt söt låt, men ingen vinnare. Ett litet kul tillskott till startfältet, men inte mer än så. "Ödet Var Min Väg" med Nordman kommer jag aldrig att gilla. Den är så tråkig! Jag är dock glad för att den inte vann. Jag var ett tag orolig för att Sverige skulle få hjärnsläpp och rösta fram dem som vinnare.

Shirley Clamp hade, tillsammans med Alcazar och Nanne Grönvall, de tre bidrag jag hoppades skulle vinna. "Att Älska Dig" är en vacker schlagerlåt med skönt discosound. Tyvärr räckte det inte ända fram, men jag har spelat sönder hennes låt här hemma. Även remixarna på maxisingeln är att rekommendera.

Alcazars discolåt "Alcastar" är helt klart en av årets bästa låtar. Den är plastig, kommersiell och alldeles, alldeles underbar! Det var härligt att se publiken klappa i takt till de elektroniska handklapparna när gruppen uppträdde i Globen. Jag tror att Alcazar hade kunnat gå långt i Kiev. Synd att de inte vann i år heller.

Caroline Wennergren har en bra röst, men tyvärr så räcker inte det. "A Different Kind Of Love" är visserligen småmysig, men alldeles för seg. Jag skulle då aldrig köpa en skiva med Caroline. Men det är ändå kul att hon kom så pass långt. Många verkar ju uppskatta hennes musik och smaken är ju delad.

Fredrik Kempe och Sanna Nielsens låt "Du Och Jag Mot Världen" är fortfarande helt okej i mina öron, men jag hade blivit glad om man hade skippat Fredrik Kempe. Jag tror att Sanna hade klarat det galant på egen hand. De borde även ha gett låten ett lite tuffare sound.

Det är skandal att Nanne Grönvall inte vann tävlingen. "Håll Om Mig" är en härlig poplåt som jag tror skulle ha haft stora chanser att vinna i Kiev. Dessutom är både hon och låten hundra gånger bättre än Martin Stenmarck och hans sömnpiller.

Melodifestivalen har blivit en stor folkfest, vare sig man gillar musiken eller inte. Ett stor plus till Carola, Lena Philipsson och After Dark som bjöd på underbara pausnummer. Carolas nya låt "Genom Allt" kommer jag definitivt att köpa och Lena Philipsson var lika fantastisk som alltid.

Slutligen måste jag också säga att Pay TV borde ha vunnit hela festivalen med sin underbara electropoplåt "Refrain Refrain". Den är min stil till hundra procent. Jag saknade även BWO, Cecilia Vennersten, Josefin Nilsson, Arja Saijonmaa, Jessica Folcker, Rickard Engfors i finalen.

Mathias Holmgrens låt "Lång Bortom Tid Och Rum" har förresten vuxit sedan deltävlingen, jag har till och med köpt hans album. Remixen gjord av SoundFactory är dock betydligt bättre än originalversionen, så ta en lyssning!