29 augusti, 2010

Barndomshjältar: April O'Neil

Jag har alltid haft kvinnliga förebilder och en av mina största barndomshjältar var April O'Neil, kvinnlig huvudperson i serierna om "Teenage Mutant Ninja Turtles". April arbetade som journalist på Kanal 6-nyheterna och lyckades alltid hamna i trubbel och bli räddad av ninjasköldpaddorna.

Jag följde slaviskt den tecknade TV-serien som sändes på TV3 i början av nittiotalet, samt samlade på serietidningarna. Eftersom vi på den tiden inte hade kanalen hemma så spelade mormor in alla avsnitt åt mig. Jag lekte ofta "Turtles" med mina vänner, och jag fick förstås alltid vara April.

Jag hade till och med Aprils actionfigur som i dag står i min bokhylla som ett minne. Min syster och jag brukade även rita egna serietidningar baserade på serien. April var faktiskt, tillsammans med Lois Lane i "Superman", den som fick mig att vilja bli journalist.

I den tecknade TV-serien jag växte upp med så kännetecknades April av sin gula overall, som hon måste ha haft många exemplar av eftersom hon alltid bar lika kläder. Jag tyckte att hon var så vacker och hade ett häftigt yrke. Rösten gjordes av Annelie Berg för Media Dubb.



Foto: 4Kids Entertainment & Mirage Licensing.