05 december, 2011

Sexsymbolen Jayne Mansfield

Jag har alltid fascinerats av glamourösa filmstjärnor med tragiska livsöden. Vera Jane Palmer föddes den 19 april 1933 i Pennsylvania, men blev känd under artistnamnet Jayne Mansfield. Hon är mest känd för roller i filmerna "Flickan Rår Inte För Det" (1956) och "Åh, En Så'n Karl!" (1957).

Jayne spelade även in skivor och jämfördes ofta med Marilyn Monroe som hon var rätt lik, både till utseendet och sättet att prata. Hon besökte även Sverige 1967 då hon uppträdde på Gröna Lund i Stockholm. Så här skrev Expressens Björn Vinberg om framträdandet:

"Damen lyckades inte träffa en ton rätt i de sånger hon framförde. Hennes sätt att vara på scenen tydde endast på ett stort Marilyn Monroe-komplex. Tillställningen var beklämmande. Visst skrattade vi, som var publik, men det var ett beklämt, generat skratt. Vi tyckte synd om Jayne."

1967 avled Jayne i en tragisk bilolycka då hon var på väg till en TV-inspelning. Chauffören körde rakt in i en lastbil och gled in under släpet. Jayne, hennes advokat och den tjugoåriga chauffören dödades omedelbart. Med i bilen fanns även tre av Jaynes barn, men de överlevde.

Visste ni förresten att en av barnen är skådespelerskan Mariska Hargitay, känd från TV-serien "Law & Order"? Hon var tre år gammal när olyckan inträffade och har ett ärr på sidan av huvudet, men minns inget av själva olyckan.

Jayne lyckades aldrig bli lika stor som förebilden Marilyn Monroe, men hennes filmer lever vidare. Här nedanför kan ni höra Jaynes sköna låt "That Makes It" ur filmen "The Las Vegas Hillbillys" från 1966. Jag funderar faktiskt på att ha det sexiga introt som ringsignal på min mobil. Vad tycker ni?



Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.