28 januari, 2012

Pojkbandens återkomst

När jag var liten kändes det som att det fanns hur många pojkband som helst. Det verkade komma ett nytt varje vecka. De som tävlade om tonårsflickornas och bögarnas hjärtan när jag var liten var främst Backstreet Boys, Five, Hanson, Westlife och *NSYNC.

Men förutom att jag tyckte att vissa sångare var snygga så var jag inte speciellt intresserad av pojkbandens musik. Jag var mer för tjejgrupper som Spice Girls, All Saints, Solid Harmonie och svenska Popsie.

Men i dag kan jag tycka att det är rätt kul att lyssna på pojkbandens hitsinglar från 90- och början av 2000-talet, främst av nostalgiska skäl. Men jag tycker att t.ex. *NSYNC:s musik håller än i dag, med sitt plastiga popsound som till min stora glädje påminner en hel del om Britney Spears låtar.

Flera av de gamla pojkbanden har gjort comeback de senaste åren. Speciellt framgångsrika har den brittiska gruppen Take That med Robbie Williams i spetsen varit. Nu senast har 80-talsbandet New Kids On The Block kommit tillbaka. Många anser att de var det första riktigt stora pojkbandet.

På sin nya samlingsskiva har New Kids On The Block bland annat spelat in låtar tillsammans med Backstreet Boys under det småkrångliga namnet NKOTBSB. De ger sig ut på Europaturné under 2012 och kommer till Sverige den 13 maj om man är intresserad.

Vilket pojkband tycker du bäst om? Jag tror att jag röstar på *NSYNC.