03 mars, 2005

Melodifestivalen 2005 - Deltävling 3

Den tredje deltävlingen av Melodifestivalen var bättre än den förra. Startfältet var betydligt starkare och hela showen hade mer energi. Programledarna var bäst hittills och livade upp programmet rejält. Tur att Markoolio inte var lika fånigt som han brukar vara.

Jag tycker att Jessica Folckers poplåt "Om Natten" är väldigt bra. Den borde ha gått vidare till final. Tyvärr blev det inte så. Det kanske berodde på Jessicas förkylning. Jag tror i alla fall att den kan bli en radiohit och att Jessica får sin efterlängtade comeback.

LaGaylia Frazier är också en grym sångerska med en röst som många skulle döda för. Hennes låt "Nothing At All" är en vacker ballad i Whitney Houston-andra. Den är tyvärr inte tillräckligt stark för att vinna Melodifestivalen, men den kommer i alla fall att bli en favorit i min skivsamling.

Kvällens största besvikelse var Nana Hedins "Wherever You Go". Nana har en underbar röst, men låten sticker inte ut tillräckligt mycket. Jag hoppas att hennes kommande låtar har mer att ge. K2 feat. Allanah Myles låt "We Got It All" är rätt ointressant för mig. Den är för hård för schlagerfansen och antagligen för mesig för rockfantasterna. Framträdandet däremot var rätt bra.

Hiphoplåten "Lovin' Your Feen" med gruppen Kwanzaa är hemsk. Jag kände mig helt tom efter att ha sett deras framträdande. Visst, tjejerna har bra röster, men Melodifestivalen är fel forum för dem. Josefs låt "Rain" är helt okej och han sjunger. Jag föredrar dock remixen av SoundFactory som gör den lite modernare.

Jimmy Janssons "Vi Kan Gunga" är en glad poplåt som gick direkt till final. Jag gillar den och tror att den kan göra bra ifrån sig i den stora finalen. Jimmy har en bra röst och lyser av glädje på scenen. Den andra finalisten, Martin Stenmarck med "Las Vegas", var helt okej. Martin är en värdig finalist tillsammans med Jimmy, även om jag tycker att Jessica Folcker också hade förtjänat en finalplats.