10 februari, 2008

Melodifestivalen 2008 - Deltävling 1

Det var ett någorlunda starkt startfält i årets första deltävling av Melodifestivalen även om långt ifrån alla låtar föll mig i smaken. Kanske har SVT tagit till sig av kritiken om att kvalitén de senaste åren har varit ojämn? Amy Diamond och Christer Sjögren gick direkt till final medan E-Type & The Poodles och Suzzie Tapper gick till Andra chansen. Komikern Björn Gustafsson stal dock hela showen med sitt pausnummer.

Här nedanför hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst i mitt tycke.

1. Velvet - Déjà Vu: Velvet var helt klart bäst i går! Hon sjöng som en gudinna och bjöd på en riktigt härlig show. "Déjà Vu" är en underbar blandning av dance, house, schlager och pop. Det är en skam att hon inte gick vidare i går, men låten kommer att spelas flitigt hemma hos mig.

2. Amy Diamond - Thank You: Energiknippet Amy Diamond är en riktigt duktig artist trots sin unga ålder. "Thank You" känns stundtals platt melodimässigt, men lyfter tack varje Amys röst och karisma. Bäst med låten är det åttiotalsdoftande soundet. Jag ser fram emot att se Amy i final.

3. Brandur - Lullaby: Brandur Enni från Färöarna gick tyvärr inte vidare i går, men han lyckades i alla fall fängsla mitt mig. Jag brukar sällan gilla ballader, men "Lullaby" har något extra och skulle passa som kärlekstema i en James Bond-film. Brandur hade helt klart en av kvällens bästa sångröster.

4. E-Type & The Poodles - Line Of Fire: Denna låt säger mig ingenting. Sångaren i The Poodels gjorde dock ett bra jobb i går.

5. Michael Michailoff - That's Love: Den före detta "Fame Factory"-deltagaren Michael sjöng rätt bra i går, men "That's Love" är en rätt trist låt som säkert kommer att bli en radioplåga.

6. Suzzie Tapper - Visst Finns Mirakel: Jag förstår inte hur svenska folket kunde skicka detta sömnpiller till Andra chansen i stället för Velvets "Déjà Vu".

7. Face-84 - Alla Gamla X: Tjejerna har beskrivit "Alla Gamla X" som en poplåt med rockinslag, men den är inget annat än en dansbandslåt. Tjejernas tuffa image passade inte alls till låten. Texten är dock rätt söt, men det räcker inte.

8. Christer Sjögren - I Love Europe: Tja, Christer sjöng ju bra i alla fall.